Känner mig konstant trög och dum i huvudet
Hej!
Jag känner mig konstant trög och dum i huvudet i skolan. Jag är en väldigt glad och omtänksam person med ett gott hjärta men som tycks inte ha någon hjärna. Mina kompisar brukar skämta om att jag är trög och korkad. Detta var okej till en början men nu har det blivit för mycket. Jag är aldrig snabb i någon diskussion eller ens snabbtänkt. Jag kan aldrig heller få ett högt betyg även om jag tycker det ämnet jag pluggar är roligt. Det enda jag känner att jag kan göra är att träna. Det är tydligen allt jag duger till. Då ingen kollar konstigt på mig eller tycker att jag är korkad. Anledningen till att jag är trögtänkt har koncentrationsproblem och för att jag också är VÄLDIGT glömsk av mig är för att jag kanske har diagnosen ADD. Jag har också problem att hålla i ordning och struktur. Får då och då panikstress att jag skjutit upp så mycket att jag inte klarar skolan. Varför måste det vara såhär? Kan jag inte bara få vara som alla andra eller iallafall inte anses trög eller korkad? Jag är rädd att jag snart ger upp och att jag slutar i skolan. Jag kommer ändå inte klara det eftersom jag varken kan hantera struktur eller tider. Kan ADD botas på något sätt? Vad kan jag göra för att klara mig igenom skolan?
Patricia

BUP svarar:
Hej Patricia och tack för ditt brev.
Vad ledsen jag blir när du ser dig själv som trög och dum i huvudet. I ditt brev, som är så välskrivet och fint formulerat, ger du intryck av att vara precis tvärtom. Du verkar vara klok, insiktsfull och mogen.
Jag blir ledsen över hur du ser på dig själv, men desto argare på hur taskiga dina kompisar är när de "skämtar" om att detta. Fy vad elakt och okänsligt!
Alla människor är inte snabba i tanke och handling. Många av oss behöver tid att processa och formulera tankar, känslor och funderingar. Det behöver absolut inte betyda att vi är dumma eller korkade.
Det kan däremot leda till enorm stress för många att känna att man inte "hinner med" alla gånger, till exempel i en diskussion. Och när vi blir stressade så blir det ännu svårare att fokusera och koncentrera på vad som sägs eller görs, här och nu.  Kanske kommer man på, långt senare, vad man borde sagt - men då är det redan för sent. Det där blir lätt en ond cirkel som så småningom påverkar självkänslan, hur vi ser på oss själva.
Jag tänker att glömska också kan vara ett tydligt tecken på stress. Att livet och omgivningen är oss övermäktiga.
Jag tycker de egenskaper du beskriver om dig själv; glad, omtänksam och godhjärtad är några av de absolut finaste en människa kan ha. Snällhet vinner i längden, alla gånger!
Du skriver att du kanske har ADD. Jag vet inte om du, för närvarande, håller på att utredas för det, eller om det bara är en misstanke du har på grund av dina svårigheter med koncentrationen.
Om du inte har sökt hjälp för dina bekymmer så kan det vara en god idé att göra det. Du kan vända dig till skolhälsovården, eller en vuxenpsykiatrisk mottagning. I vissa kommuner finns det mottagningar för "Unga Vuxna" som ger stöd och behandling för de som är mellan 18-25 år.
Att få förståelse för de egna styrkorna och svårigheterna är ofta ett steg för att hitta sätt som gör vardagen lättare. Om det skulle vara så att du har ADD, så finns det mycket hjälp att få som underlättar både skolsituationen och vardagen i övrigt. Det finns hjälpmedel som gör att det blir lättare att få ordning på tillvaron så att den blir hanterbar.
Du kommer absolut att klara det, med rätt hjälp, vägledning och stöd. Tro mig!
Du kan läsa mer på riksföreningen Attention's hemsida.
Jag tycker du verkar vara en superfin tjej och skickar dig allt pepp jag bara kan. Ge inte upp!