Är rädd för mig själv
Hej. Jag bor för tillfället i USA, södra kalifornien och pluggar och spelar fotboll. Tog studenten i juni förra året och flytta hit direkt efter på stipendium. Jag har ett väldigt bra liv, jag kommer ifrån en övre medelklassfamilj och vi har det bra med pengar och jag har aldrig haft det svårt hemma. Jag har alltid haft det enkelt att träffa nya människor och jag har många vänner. När jag gick i 8an så började jag tänka på självmord ibland, det kunde vara någon gång varannan månad kanske, men det var inte så ofta, men det har blivit värre med tiden. Senaste året har det varit ganska jobbigt, men speciellt senaste halvåret sedan januari. Jag är väldigt duktig i skolan och i fotboll och jag tror verkligen inte någon skulle tro att jag är självmordsbenägen. Senaste halvåret har jag börjat höra röster som säger åt mig att jag måste bort för att göra världen en tjänst. Jag har pratat med mina vänner om det här, men jag har inte vågat berätta det för mina föräldrar. Jag har aldrig hållt på med några droger förrut, har druckit alkohol vid enstaka tillfällen som studentveckan eller fester eller så sista året på gymnasiet, men annars har jag alltid varit målmedveten och älskat att träna, men sedan januari så har jag börjat använda kokain, röka marijuana och snorta antidepressiva tabletter jag fått tag på via ''dealers''. Allt oftare hör jag dessa röster, drogerna gör att dom försvinner, men det blir bara värre efteråt. Senaste tiden så har jag planerat att hoppa framför tåget här, jag åker hem om 3 veckor, men rösterna säger åt mig att göra det innan. Jag har gått ner till tågspåret, men i sista stund så har jag alltid kunnat ta mig ur det. Jag vet inte vad jag ska göra, jag känner att jag behöver hjälp, jag är rädd för mig själv och vill egentligen inte göra det, men rösterna blir bara starkare och starkare. Jag tror att jag är psykiskt sjuk. Vad kan jag göra?
Anton

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag har läst det noggrant och funderat på hur mitt svar ska se ut.  Jag tycker du beskriver en akut situation med hög risk för suicid och mina två första råd till dig är att dels söka akut psykiatrisk hjälp där du bor och dels ringa dina föräldrar.
Du behöver någon att prata med nu omedelbart som hjälper dig att hantera dina röster som säger åt dig att suicidera innan du åker hem. Du kan få akut hjälp på flera sätt tex samtal och medicinering.
Jag tycker också att du ska berätta för dina föräldrar och be någon eller båda komma och hämta dig omedelbart och då menar jag imorgon eller övermorgon. Du skriver att du inte vågat berätta för dina föräldrar Jag vet inte vad som hindrar dig. De kommer antagligen bli chockade och väldigt oroliga om du berättar som det är. Och det är bra. Det är viktigt de förstår att det är akut och bråttom att hjälpa dig hem till mer långsiktig vård och hjälp.
Jag hoppas att du kan göra båda dessa saker – söka akut hjälp där du bor och berätta för dina föräldrar.
Du kanske också kan ta hjälp av dina vänner som redan känner till hur du mår. Om dina föräldrar av någon anledning inte skulle komma och hjälpa dig hem omedelbart tycker jag att du själv snarast  köper en flygbiljett hem och ber dina vänner hålla ett öga på dig tills du kommer på planet. Kanske kan du be någon sova hos dig eller att du bor hos någon. Det är bra att inte vara ensam om man mår som du!
Det är också bra om de kan hjälpa dig så att du inte börjar planera suicid. Om de känner till dina röster kan de hjälpa dig att stå emot.  Det rösterna säger är ju verkligen inte sant. Du gör inte världen en tjänst genom att suicidera. Tvärtom, dina föräldrar och vänner kommer att bli förkrossade av sorg.
Det är svårt att ge dig råd hur du ska hantera dina röster. Jag tycker du ska försöka stå emot, trotsa och göra motstånd med alla krafter du har. Försök framför allt att inte börja planera att suicidera. Försök stoppa all planering och tankar på hur du ska göra.
En del som hör röster försöker hantera dem genom att ignorera dem. Du kan tänka att "nu är det den där rösten igen men det är bara en röst och inget anna"t. Försök låta bli att lyssna på den. Du kan pröva dig fram och försöka lista ut vad som fungerar för dig.
Du kan få mer råd och hjälp genom att ringa Nationella Hjälplinjen, alla dagar 13-22 svensk tid på telefon 020-220060. Du kan också få hjälp på Mind -Självmordsupplysningen. Deras chatt är öppen vardagar, svensk tid kl 19 -22.
När du väl är i Sverige igen kan du söka akut hjälp på BUP eller i vuxenpsykiatrin beroende på din ålder. Om du är 18 år eller äldre är det vuxenpsykiatrin som gäller.
Tack för ditt brev och jag hoppas verkligen att du vågar söka hjälp akut där du bor. Lycka till!