Rädd för vad jag ska göra med mig själv
Jag orkar inte leva längre och är rädd för vad jag ska göra mot mig själv ikväll/inatt. Jag mår så pass dåligt så jag har begått självmordsförsök och jag kanske lyckas nästa gång jag gör det vilket jag är rädd för att göra. Men jag vill inte leva längre. Vad ska jag göra? Ska jag åka någonstans eller något, behöver få hjälp nu.
i.k

BUP svarar:
Hej
Tack för ditt brev som är väldigt smärtsamt att läsa.
Du skriver ingenting om vad som gör dig så förtvivlad och olycklig att du ser självmord som en utväg.  Många frågor och tankar far igenom mitt huvud som jag inte kan få svar på. Vad har hänt dig som gör att du förlorat hoppet? Vad gör dig så ensam att du inte ser en endaste människa som kan vara stöd för dig när du känner denna bottenlösa smärta? Finns det verkligen inte någon?
Du ställer frågan om du ska åka någonstans. Jag tolkar det som att du menar; åka någonstans för att få hjälp? Mitt svar blir ett högt och tydligt JA! Du ska ta hjälp när det är så här tungt, du ska ropa högt och leta i alla vrår, för det finns hjälp, det finns någon som kan trösta, ge hopp och lyssna. Och kanske förstå.
Du kan åka till närmaste BUP, de kommer att ta dig på allvar. Du kan också åka till en vanlig akutmottagning på ett sjukhus. Jag skulle vilja att du berättade för dina föräldrar så de kan vara med dig. Jag vill tro att alla föräldrar bryr sig om sina barn, men jag vet att många unga inte tänker så. Så om inte dina föräldrar, någon annan. Lärare, mentor, skolsköterska eller kurator.
När livet behandlar en illa, när man förlorat tron på att det kan vara värt att fortsätta, då behöver man någon. Det går inte att vända förtvivlan till hopp på egen hand. Ibland kan hjälp och stöd komma från de mest oväntade håll, men jag vet att det finns hopp. Livet kan bli okej att leva, det kommer att bli lättare.
Vi människor är så sköra, men starka också och ibland ställs vi inför utmaningar som kan vara svåra att hantera. Det är då vi behöver en hand, som håller i, håller med och håller fast oss. Då kan vi gå vidare. Ta ett steg i taget. Så småningom blir det lättare att gå och till slut kan vi springa, fort.
Kanske är det så för dig att den sorgliga sanningen är att du inte har en endaste människa som du litar på? Jag vet att det är så för en del. Kanske finns det någon, men av olika anledningar vågar, vill eller orkar du inte prata om det med hen? Kanske av rädsla att göra någon illa, chockad, arg, rädd eller värst av allt - Att inte bli tagen på allvar?
Jag tar dig på allvar och jag önskar jag kunde finnas för dig nu.  Att kunna ge dig det du behöver mest nu - hopp. Hopp om förändring och minskad smärta.
Jag kommer att ge dig några länkar som jag vill att du klickar in dig på. Där finns information om var du kan få stöd och hjälp. Du ska inte ge upp nu!
SuicideZero -ger information var du kan vända dig för hjälp
Självmordsupplysningen- möjlighet till chatt med volontärer som är särskilt utbildade och kunniga när det gäller självmord och självmordstankar.
Tjejzonen- En Storasyster som lyssnar, peppar och ger tröst.
Jag vill också att du söker samtalsstöd. Kanske behöver du medicin under en period för att kunna hålla näsan ovanför vattenytan? Ring BUP, eller be en förälder eller någon person inom skolhälsovården att göra det åt dig.
Jag vill också att du läser det här brevet från en ung tjej som hade det som du, för inte så länge sedan. Hon kom ur sina hopplöshetstankar och vill visa att det vänder, Att det inte alltid behöver vara så här. det vände för henne, det kan det göra för dig också-jag lovar.
Lova mig nu att du söker hjälp?!
Jag skickar dig allt cyberstöd som jag bara kan!
Var rädd om dig.