Hemma är jag inte älskad
Jag behöver seriöst hjälp. Och det år jättesvårt att skaffa den själv, jag har varit med om självmordstankae och självskadebeteende i 2 år nu och ingen år där för mig. Hemma är jag inte älskad och bör jag har shorts på mig märker ingen mina ben. Aliona min styvmamma kan sitta och fråga hue hennes dotter mår men kan inte ens fråga mig en enda gång. min pappa är kall som person och vill inge snacka om känslor, min mamma är sjukskriven. jag tänker på sjölvmord hela tiden eftersom att det finns inget kvar att leva för.
Ingen bryr ju sig inte ens att fråga hue jag Mår och alla tankar bara bygger upp. jag har besökt kurator men han fattade ingenting kändes det som. Allt börjar hemma, dom kramar aldrig mig och märker inte ens att jag finns. Min kompis märker hur jag mår men ignorerat det

BUP svarar:
Hej!
Det är verkligen hjärtskärande att läsa om din familjesituation. Det finns ingenting som är så smärtsamt för ett barn som att inte känna sig älskat och sett av sina föräldrar - det gäller faktiskt oavsett hur gammal man är.
Tyvärr är det så att du inte är ensam om att ha föräldrar som inte lever upp till sin föräldraroll. Det kanske inte gör det lättare just för dig, men jag kan skickar med några artiklar med tips om hur du kan tänka kring din situation och var du kan vända dig till för att få stöd.
Du skriver att din pappa inte är kapabel att tala om känslor. Ja, det finns sådana personer och det är nog inte sannolikt att han ändrar sitt sätt att vara på. Men jag vet inte om han också gör saker som känns bra för dig. Vissa människor kan inte tala om känslor medan de ändå visar och uttrycker sin kärlek genom att göra saker - till exempel att köpa något eller se till att du får göra saker som du tycker om att göra och liknande. I så fall är det viktigt att du också ser det, även om du saknar honom som någon att tala om dina känslor med.
Jag vet inte vad är det för sjukdom din mamma har och som hon är sjukskriven för. Jag förstår också att du antagligen inte vill belasta henne med dina bekymmer. Men hon är din mamma och hon kanske mår bra av att se att du har förtroende för henne. Då kan det vara så att hon blir ledsen av att du inte har det så bra som hon önskar, men ni har varandra som samtalspartners som stödjer varandra. En möjlighet kanske?
Till sist undrar jag om du har försökt att tala med din styvmor om vad du saknar i er relation? Kan det finnas någon öppning hos henne?
Än en gång vill jag säga att det du beskriver är jättesvårt och du behöver stöd. Såna tips läser du i de bifogade länken.
Men försök också att testa det jag rekommenderade inom familjen. Och under alla omständigheter - tänk på att det man inte får i nuet i sin familj kan man så småningom ändå få av andra människor och du kommer att hitta många saker som ger mening i livet. Den känslan börjar i de flesta fallen - fast inte i alla - inom familjen, men den slutar definitivt inte där!
Du har ett liv framför dig, trots allt!