Känt mig hopplös de senaste åren
Hej.
Jag skriver till er för att jag aldrig har känt mig så hopplös som under de senaste åren, på grund av någonting som har följt mig hela livet men som jag inte har insett förrän nyligen. Jag får aldrig något gjort och tycks inte lyssna när andra talar, vilket är den största kritiken jag har fått. Hur mycket jag än försöker bättra mig och kämpa med att få ordning på mig själv så går det inte. Jag uppfattar inte vad personen som talar framför mig vill säga och får be denne upprepa sig flertalet gånger, vilket skapar irritation och ofta svar som 'det var inget'. Vänner lär sig att undvika att prata med mig överhuvudtaget.
Upplever detta även under skolgången, i klassrummet. Trots att jag varken har mobil eller dator framme och tittar rakt på läraren så uppfattar jag inte vad som sägs. Jag försöker, jag tar in en mening, lyssnar i fem sekunder, sedan måste jag börja om igen. Många säger att jag är lat och rastlös, 'en tonåring'. Detta trots att jag inte alls ogillar skolan - tvärtom. Jag vill kunna känna mig fokuserad, jag vill kunna sitta under en längre period och skriva, plugga med mera. Men jag kan aldrig det, jag bara stirrar på det jag ska göra. Tar en paus, säger till mig själv att jag ska påbörja arbetet efteråt, men tar ytterligare en paus istället. (Som en 'ond cirkel'!)
Jag har försökt med allt från rutinbyten till olika koncentrationsövningar med mera men ingenting förändras. Jag har haft mycket tid på mig, gjort allt för att få saker gjorda. Jag vet inte längre hur jag ska gå tillväga. Mina skolresultat rasar, jag får aldrig gjort något i tid. Och jag vet att detta inte är någonting som kan 'fixas' med god disciplin. För det har jag redan.
Är oerhört tacksam för svar.
anonym

BUP svarar:
Hej anonym!
De koncentrationssvårigheter du beskriver kan ha olika orsaker, men du behöver hjälp direkt med att reda ut vad det beror på och vad du kan få för hjälp. Ditt brev är så välformulerat så jag tror att du antagligen inte borde ha några svårigheter med skolgången om du kunde koncentrera dig.
Eftersom du verkligen har kämpat själv och det som du säger, inte räcker med att vara motiverad och disciplinerad, så är det dags att gå vidare och be om att få hjälp att utreda vad som ligger bakom dina svårigheter. Det här ska inte få förstöra både studier och vänskap för dig!
Om du inte fyller 18 alldeles strax, så sök till BUP i första hand.
Du kan annars börja med att vända dig till Vårdcentralen.