Tror jag har anorexia
Hej. Jag tror att jag har anorexia. Jag var på bup flera gånger innan jullovet för att dem trodde att jag var på väg att få anorexia då jag hade gått ner x kg och skärde mig. Det var då egentligen meningen att jag skulle sluta skolan ett tag men jag vägradr. Nu vill min vän (som själv haft anorexia och bulimia) att jag går tillbaka till bup eftersom jag fortfarande bara äter 1-2 måltider om dagan oc ständigt går ner i vikt. Jag vet att jag har anorexia, men jag vägrar. Jag är så rädd att bli borttagen från skolan eller skickad till nåt sånt där recovery center. Kommer jag bli det om jag går tillbaka till BUP?
Själv diagnostiserad

BUP svarar:
Hej!
Det är svårt att svara på din fråga. Om du kan få hjälp med din ätstörning på BUP så behöver du ju inte få hjälp någon annanstans också.
Men, vad jag förstår så så behöver du hjälp omedelbart eftersom du fortsätter att gå ner i vikt. Kanske är det flera olika saker du behöver hjälp med - du skriver att du försöker skada dig själv på fler sätt än att inte äta. Det är avgörande att få hjälp snabbt innan du blir sämre. Anorexia är en svår sjukdom eftersom det ofta är så att man själv har svårt att se allvaret i att inte kunna äta utan ångest.
Du är rädd att du bli borttagen från skolan, fast det är något man verkligen brukar försöka undvika. Om det är på tal så är det nog så att människor runt dig är oroliga och rädda för att du ska må sämre och sämre och vill hjälpa dig att stoppa den utvecklingen.
Du är ju också i början av tonåren när kroppen verkligen behöver näring för att utvecklas. Din vän vet nog hur svårt - ja nästan omöjligt - det kan vara att själv kämpa med det här.
Så snälla, håll dig inte borta från hjälp. Det är en möjlighet att komma tillbaka till ett liv som inte består av ångest och tankar på mat.
Ta den chansen!