Vilka rättigheter har jag som patient?

Hej Jag undrar vilka rättigheter jag som patient har? tillexempel jag går på BUP och har samtal med en person som jag inte känner mig trygg med hon lyssnar inte på mig och hon förstår mig inte alls. Andra personer runt omkring mig har sagt att jag har rätt att byta, men när jag tog upp det med henne sa hon att jag inte gett henne en ärlig chans. Problemet är att jag har det, så jag tog upp det igen men denna gången säger hon att vi pratat om så mycket att det skulle bli jobbigt att byta. Jag sa att jag anser att det är jobbigt som det är i den här situationen då hon inte lyssnade. Har tagit upp detta flera gåner utan att lyckas. Vad ska jag göra? Har jag rätt att byta? Eller bestämmer hon det?

blondin

BUP svarar:

Hej!

Du har rätt att byta behandlare. Om man inte känner något förtroende för sin behandlare, är det precis vad man ska göra. Det är du som bestämmer. 

Det är ju ofta så att man passar mer eller mindre bra ihop och ibland fungerar det bara inte. Jag tycker att du verkar att ha varit klar och tydlig med dina känslor och önskemål vilket är bra!

Det är ju till slut så, att man måste känna att den person man går och pratar med kan hjälpa en - för det är ju en stor satsning man gör och ett stort förtroende man ger!

Hitta mottagning

Hitta mottagning

Vill du komma i kontakt med en mottagning? Klicka på kartan för att hitta din närmaste mottagning.

Hitta närmaste mottagning

Råd och fakta

Här har vi samlat artiklar, faktatexter och intervjuer om olika problem och svårigheter man kan uppleva.

Råd och fakta