Tänderna förstör mitt liv
hej
jag vet liksom inte om detta är den bästa platsen att berätta mitt problem till, men faktiskt vet jag inte vad jag ska göra eller med vem jag ska snacka. Ni kanske kommer att anse det som något onödigt och inte så speciellt viktigt. Trots att många inte bryr sig och inte fattar hur dåligt jag mår pga det så vill jag ändå förklara hur dåligt jag mår av mina tänder. De förstör mitt liv, jag vill kunna snacka och skratta utan att täcka munnen med handen. Ni kanske inte tror mig men det är sant, jag har överbett den är inte så stor men jag ser det så. Har fått kommentarer om att Jag häst tänder och att jag ser konstig ut från profilen. Jag vet inte vad jag ska göra, Jag hade hellre valt att vara blind på ena ögat än att mina tänder ska se ut så hela livet. Jag har testat att snacka med min tandläkare fast han säger att mina tänder är normala. Jag mår jätte dåligt, ingen förstår hur seriös jag är och hur dåligt jag mår. Vad ska jag göra, vem kan hjälpa mig?
Hanin akil

BUP svarar:
Hej!
Jag är säker på att många tonåringar känner igen sig i din situation - att det är något med utseendet som förstör livet. För dig är det tänderna som är det stora problemet, medan andra upplever att det är någon annan del av kroppen som är helt fel och gör livet svårt. Jag tror dig verkligen då du berättar om hur du lider av dina tänder trots att överbettet tydligen inte är så stort. Det viktiga blir ju hur du upplever det.
De flesta tonåringar är väldigt inriktade på utseendet. Det beror väl i sin tur mycket på att tidningar, TV och filmer mest visar vackra och perfekta människor och förefaller värdera det mer än något annat.
I tonåren ska man söka sig fram till sin egen roll i vuxenvärlden och man är självklart osäker på vem man är. Självförtroendet brukar vara i gungning och man blir extra känslig för de fel och brister man tycker sig ha av olika slag. Det blir extra svårt om någon annan då också uppmärksammar något som man upplever som fel på en själv.
Genom att reta andra kan man i stunden försöka glömma de egna bristerna och därför blir det ofta väldigt mycket gliringar mellan tonåringar.
Du har redan gjort ett försök och har talat med din tandläkare, men han/hon tyckte inte det var något problem med ditt överbett. Jag föreslår då att du söker upp skolkuratorn på din skola och pratar med hen om dina problem.
Det är ofta bra att få prata om de problem som man upplever som svåra, eftersom problem tenderar att växa om man bara går ensam med de svåra tankarna.
Lycka till!