Är jätterädd för hur mamma ska reagera
Hej. Jag har precis skärt mig för första gången. Jag skar mig bara en gång för jag blev så rädd när jag gjort det. Jag satte snabbt på ett plåster och döljde det genast. Jag skar mig av olika anledningar Det ända min mamma vet om mig är att jag inte mår så bra just nu. Men det är direkt inget allvarligt,hon säger att hon ska prata med lärarna. Men det jag ville ta upp med er är att. Min mamma vet absolut inte att jag skärt mig och om hon får reda på det som hon säker kommer få eftersom det blir ett ärr. Då kommer hon bli så arg. Hon vet bara att jag mår lite dåligt. Men jag är så rädd och bara gråter  och skakar. Jag vet inte vad hon kommer säga när hon får reda på det. Och jag är jätterädd och ledsen och vet inte vad jag ska göra.  Snälla hjälp mig..
En jätte rädd tjej.

BUP svarar:
Hej!
Du är så jätterädd för hur din mamma ska reagera, så det låter som just det blivit det verkligt stora problemet för dig. Hur kommer det sig att du tror att hon ska bli så arg? Brukar hon bli så arg så att hon skrämmer dig? Jag tycker att det naturliga skulle vara att hon blir bekymrad, orolig och kanske ledsen över att du skadat dig själv för att du mår så dåligt. Kan det vara så att din mamma brukar bli arg, då hon egentligen är bekymrad och orolig? Det är i så fall ett ganska vanligt beteende,  men blir förstås svårt för omgivningen.
Jag tycker det är helt orimligt, att du ska behöva vara så jätterädd för din mammas reaktioner, då hon får veta att du skurit dig. Du är fortfarande ung och behöver dina föräldrars omsorg på många sätt ännu. Du har rätt att känna en trygghet i att du får stöd och hjälp från dina föräldrar, då du behöver det. Nu låter det som du hamnat i motsatt situation, nämligen att du känner ett hot från din mamma då hon får reda på att du mått så dåligt att du skurit dig. Det är inte OK!
Är det är så, att du utifrån din erfarenhet vet att din mamma kommer att bli så arg på dig för det här? Om det stämmer så tycker jag att det är viktigt att hon får veta på något sätt. Antingen att du själv kan berätta att hennes ilska får dig att må dåligt eller att du söker upp någon annan vuxen du har förtroende för och berättar hur det är. Det kan vara någon i familjen, en lärare eller skolkuratorn.
Eller, kan det vara så, att du inom dig tänkt att din mamma kommer att bli arg och att den bilden inom dig trissats upp vartefter tiden gått? Det är vanligt att saker och ting i fantasin blir allt värre om man inte delar tankarna med andra. De oroliga tankarna går liksom runt och förstärks hela tiden om man inte delar dem med någon.
Hur det än är så tycker jag att din mamma ska få veta hur orolig du är för hennes humör och att du behöver hennes hjälp och stöd. Det är väldigt bra att du lyckats med att inte skära dig fler gånger men du kan nog behöva stöd av din mamma framöver att inte göra det igen.  Framför allt behöver du hjälp av henne för att må bättre.
Så prata med henne eller med någon annan vuxen i din närhet!
Lycka till!