Alltid haft väldigt svårt att sitta still
Hej!
jag är 14 år gammal och jag har sedan liten haft väldigt svårt med att sitta still. Hade alltid sår på kroppen för jag var alltid ute och sprang! Mamma har också nämt att hon undrade om jag hade adhd men hon gjorde aldrig ett test. Sedan har lärarna ofta sagt att jag pratar väldigt mycket och väldigt fort har också hört mina vänner säga det och mina vänners föräldrar. Och går någonting inte som jag vill så blir jag väldigt lätt sur och ger upp.. Bråkar jag med en nära vän kan jag känna att allting är mitt fel och få väldigt mycket ångest! En assistent på min skola har också sagt till mig att han tror att jag har koncentrations svårigheter. Jag hade gärna velat testa mig och se om jag får en diagnos men hur ska jag liksom få med min mamma på det? Eller kan jag gå och göra det själv?
Isabella

BUP svarar:
Hej Isabella och tack för ditt brev!
Jag tror att det bästa du kan göra är att prata med någon i skolan om att du skulle vilja göra en utredning för att se om du har koncentrationssvårigheter/ADHD.
Skolpsykolog och läkare brukar kunna hjälpa till.
Du undrar hur du ska få med din mamma på detta? Det låter som hon själv har haft funderingar på detta när du var mindre. Tror du att hon i dag skulle ha väldigt mycket emot detta nu?
Om du pratar med din lärare, skolsköterskan, eller kuratorn på skolan så kan de säkert hjälpa dig med att prata med din mamma om detta. När man är 15 år kan man inte göra utredning själv. Dina föräldrar behöver vara med för att bland annat berätta om hur det var för dig när du var liten.
Lycka till!