Allt förändrades när jag bytte skola
Jag har däremot förlorat många vänner och går aldrig ut och då så jag vill begå självmord pågrund av att allt känns som mitt fel. I skolan så har inte jag många att vara med heller. Igår så satt jag ensam i matsalen. Jag böt skola för 1år sedan vilket jag inte alls ville, men de var för mina betyg enligt mamma. Förut så var jag mer populär och var oftast ute mer, hade mer vänner men nu så känns det som att allt har förändrats på ett dåligt sätt.

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår det som att du går igenom en mycket svår tid där du nu känner dig helt ensam utan stöd både i skolan och hemma.
Din mamma ville att du skulle byta skola för att få bättre betyg, jag förstår inte det riktigt. Kanske tänkte hon att det här var en bättre skola, eller var hon kanske orolig för att du hade så mycket vänner att du var ute för mycket och inte hann med skolan? Och vad är det som skulle vara ditt fel? Eller någons fel?
När man är ledsen och nedstämd så är det lätt att ta på sig skuld för allt möjligt och tycka att allt är ens eget fel. För mig låter det som om du hamnat i en skola där du inte trivs, ännu inte träffat vänner du känner dig hemma med och blivit alltmer ensam. Och nu inte riktigt vet vad du ska ta dig till.
Det kanske är många saker jag inte känner till som gör att du är så ledsen och tycker att allt blivit dåligt. Jag tänker att du behöver prata med din mamma om hur det blivit för dig (om det är möjligt?) och även med kuratorn i skolan. Ibland kan man behöva någon utanför familjen att diskutera med.
Du kommer att kunna ta dig ur ensamheten om du bara får hjälp!