En kompis som har bulimi
Hej, jag har en kompis som har bulimi, och jag vet inte vad jag ska göra! Hon vill inte prata med hennes föräldrar, och det vill inte jag heller, kan hon ändå kontakta bup eller umo utan att de berättar för hennes föräldrar, eller kommer dom göra det för att det hon gör är farligt? Skulle jag (som är inlagd på slutenvård för min anorexi) kunna hjälpa henne på något sätt? Jag gav henne boken mattillåtet och har försökt hjälpa henne så gott jag kan med att våga ge självhjälp en chans, men hur ska jag lösa hennes problem om jag inte ens kan lösa mina egna? Jag vill bara hjälpa henne till ett friskt och värdigt liv, kan jag, eller rättare sagt kan vi, göra det utan att behöva prata med hennes föräldrar? Och vad händer om hon skulle bestämma sig för att kontakta bup/umo?
Alicia

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev!
Det är bra att du stöttar din vän. Det kan hon behöva. Men i detta läge, när du kämpar själv så mycket, så tycker jag att ditt största ansvar är att du blir frisk.
Om du själv kan bli frisk så blir du en bra förebild för din kompis också! Kanske är det så du kan påverka henne mest?
Det är svårt att säga vad som kommer att hända om hon kontaktar BUP eller UMO. Men, jag undrar varför hennes föräldrar inte ska få veta något? Hennes chanser att få bra hjälp blir större om hennes föräldrar vet och då kan hon också få deras stöd att bli frisk.