1000 saker som gör att jag bara vill försvinna!
Hej!
Just nu mår jag skit och vill bara dö!
min mamma verkar inte tycka om mig!nu tror ni väl säkert att jag bara kommit i bråk med min mamma och att jag inte tycker om henne tillfälligt....
men alltså hon vill verkligen inte ha mig hemma från skolan (har feber just när jag skriver detta) när jag är sjuk men min lillebror får alltid stanna hemma så fort han ligger till gränsen på feber!? Jag är snart 13 och min lillebror är snart 10
Min familj litar inte på mig och tror att jag röker?! Jag har inte ens provat
min diagnos är snart färdig från BUP och det är antingen aoutism eller adhd. Och vill bara spy på min diagnos för jag känner mig som värsta CP barnet!oj vänta det är jag ju!?
Jag följde med en kompis och hennes mamma och handlade och när jag skulle hem om och ta mina pengar så mamma bara här har du 150kr till men du får INGA mer pengar bär DI ska iväg!! Alltså hon blev riktigt sur utan att jag ens bett henne om pengar?!
jag fattar inget och vill bara dö!
jag mår så dåligt att jag inte kan jobba på lektionerna mer och hamlar i allt möjligt bråk med mina kompisar
men just nu orkar jag inte bry mig
jag inte sova heller även om jag får sömnmedicin ligger bara vaken och tänker på döden
min mamma är alltid jätte sur på mig och så fort man säger det lilla så flippar hon och jag bara skriker tillbaka att hon dampar för vad som helst osv....
det är slut där jag red innan också! Och hästar hjälper mig så mycket med mitt humör och hur jag mår! Hon lovade att jag skulle fixa med en häst och sedan frågade hon om hennes vän kunde fixa det istället osv....
men mest troligt ska jag börja rida hos en annan
snälla hjälp mig alltså det är 1000 saker till men detta jag skrev nu är tillräckligt komplicerat för någon att läsa!
Trevlig dag du som nu läser detta!
Och snälla hjälp mig!
//tjejen som bara vill försvinna
My

BUP svarar:
Hej My!
Det låter som om det har kört ihop sig och det mesta bara känns för mycket just nu!
Jag börjar med utredning och eventuell diagnos från BUP. Det kan vara extremt kämpigt och kännas som att det är en sjukdom eller"fel" som någon ska konstatera att man har. Men egentligen är det en sammanfattande beskrivning av vad som kan orsaka att det blir svårt för en.
Till exempel svårt att koncentrera sig och planera och kontrollera känslor etc när det gäller adhd (jag skickar med artikel). Det innebär inte någon skada eller sjukdom! Så, be om att få prata ordentligt med den som gör utredningen hos BUP och säg att du vill veta så mycket som möjligt om varför du får den här diagnosen och vad det innebär och hur de tänkt. Om du inte känner dig klar efter första gången så säg att du vill träffas igen.
En del ungdomar tycker att det känns mycket lättare när man går igenom vad som är svårt. Det blir tydligare och lättare att förstå. Och också lättare att fundera på vad man kan göra, till exempel för att inte råka in i så mycket bråk med kompisar.
För mig låter det som om du och mamma har hamnat i ett läge när ni blir arga på varandra hela tiden, utan att riktigt kunna reda ut vad det är som händer. Det får dig att känna dig ledsen och arg och missförstådd. Och kanske det är så att även din mamma känner lite liknande och i sin tur tycker att du inte förstår henne.
Finns det någon annan vuxen (pappa, far eller morförälder, vän till familjen etc.) som skulle kunna hjälpa er att prata utan att det blir bråk direkt? Mamma kanske mest får se din arga sida - och inte hur ledsen och sårad du också blir - när du känner det som om hon inte tycker om dig.
Om det inte finns någon i närheten av familjen som kan hjälpa till så tycker jag att du och mamma ska fråga på BUP om de kan hjälpa er att prata med varandra.
Hoppas verkligen att du kan hålla kvar ridningen och kan börja hos någon annan om det inte funkar hos den du rider hos nu. När man känner sig eländig kan en häst faktiskt få en att känna att det ändå finns en mening med livet.
Vad jag också vill säga är: Ge inte upp fastän det är så mycket saker nu som gör att du bara känner att du vill försvinna och inte orkar mer.
Det kan kännas helt annorlunda om du bara får lite hjälp!