Hur kan jag få ett bättre liv?
Jag har många problem i mitt liv och vet inte vad jag ska ta mig till jag pratar bara med en person och de är över sms telefon och Skype så hela dagarna är jag instängd på mitt rum, jag äter inte som jag borde om dagarna jag vet inte varför jag är inte rädd för att gå upp i vikt de är bara att smaken av mat gör mig  äcklad och illa mående, jag kan inte sova på nätterna, min koncentration är noll i skolan och hemma jag känner mig även osynlig i skolan när ingen märker om jag är där eller inte och jag har levt med självmords tankar i nästan 4 år snälla kan ge mig något tips på hur jag kan få ett bättre liv.
Rädd tonåring

BUP svarar:
Hej!
Men tjejen, vad tufft du har det. Så ska det inte behöva vara!
Vad bra att du skriver hit. Förhoppningsvis blir du lite peppad att söka annat stöd genom mitt svar. Kanske blir du hjälpt av att läsa några andra frågor och svar som jag länkar till här nedanför.
Jag blir väldigt bekymrad av att läsa att du har haft självmordstankar i fyra år men inte talat med någon om det. Fyra år är en lång tid i en människas liv och jag vill inte se att det blir fyra till. Okej?! Du kan absolut få hjälp och stöd så att livet inte känns som ett enda stort lidande där döden ses som ett alternativ.
För många människor, unga som äldre, kan det då och då vara svårt att se meningen med att leva här och nu. Du skriver att du har många problem, men inte så mycket mer om vad det handlar om. Problemen får dock jobbiga följder för dig där du inte kan fokusera varken i skolan eller hemma. Sen utanpå det har du bekymmer med mat och sömn.
Jag tycker att det låter som lite väl mycket på en gång för att du kan klara av att tackla allt detta på en gång och helt (nästan) ensam.
Vad säger dina föräldrar om att du mest sitter inne på rummet? Är de lika bekymrade som jag blir? Skulle det gå att prata med dem, om du samlade lite mod? Kanske visa det här brevet?
Du vill ha tips på hur du kan få ett bättre liv. Mitt allra bästa tips är att hitta någon, vem som helst, som du kan prata med. Det kan vara skolkurator, en präst, en kurator på BRIS, en storasyster på Tjejzonen eller en klok gammal släkting. Bara det är någon som är bra på att lyssna, som helst inte går i taket när du berättar att du mår dåligt. Någon som kan vara ett stöd, inte en börda.
Vissa saker kan du, trots att jag inte tycker att den enbart ska kämpa själv, göra på egen hand. Kolla in Snorkel. Där finns det massor med bra tips, länkar, appar och övningar som jag tror skulle kunna vara till hjälp för dig.
Om du blir alldeles förtvivlat olycklig och nästan inte står ut så är Självmordsupplysningen mitt bästa tips. Var inte rädd att kontakta dem.
Mina slutliga ord är en vädjan till dig att inte ge upp. Det kommer att lätta och inte alltid vara så här svårt. Tro mig.
Ta hand om dig.