Rädd att jag ska ta livet av mig
Vart ska jag gå om jag är rädda att jag ska ta livet av mig? Om jag igentligen inte vill men är nära på att göra det ändå.
Filippa Berling

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss och vad bra att du tänker att du behöver hjälp.
Det finns ganska många möjligheter för dig att få hjälp med din oro. Det brukar alltid hjälpa att prata med någon. Vet dina föräldrar om att du mår så här dåligt?  Det kan kännas svårt och lite läskigt att prata med sina föräldrar om detta, men det brukar vara bra att de får veta, särskilt om man har kontakt med oss på BUP.
Om ni har en kurator eller skolsköterska på skolan som verkar förstående och klok så kan det vara ett första ställa att söka hjälp på. Eller en ungdomsmottagning, där det finns möjlighet till samtalsstöd hos erfarna behandlare.
Jag har skickat med ganska många länkar här nedanför med information om olika möjligheter till hjälp. Jag föreslår att du tittar igenom dem och känner efter om det är något som känns okej för dig, som ett andra steg. Första steget har du ju tagit genom att skriva hit.
Att livet känns svårt och tungt ibland är inte ovanligt när man är i din ålder, inte heller tankar på om livet är värt att leva eller inte. Men om de plågsamma tankarna blir allt för påträngande så är det absolut superviktigt att söka stöd och hjälp. Precis som du nu gör.
Jag hoppas det vänder för dig snart och att livet känns fint att leva.
Ha det så bra och varmt lycka till!