Min mamma är helt galen!
Hej jag är en 14 årig tjej. Och min mamma är helt galen. Hon tror att så fort någonting inte är helt perfekt i hennes liv så är det någon energi som gör att allting inte är bra. Och det är inte bara energier på henne utan på min pappa och mig vilket leder till att hon blir jätte arg på mig och min pappa. Då säger hon till oss att "rensa" oss från dåligs energier. Jag vet knappt vad jag ska göra. Min pappa har försökt att säga till henne flera gånger att det inte är riktigt klokt det som hon håller på med men då blir hon bara arg och säger att någon är "på" honom och skriker att han ska rensa sig. Hon har hållit på med detta i ca 5 år nu. Jag orkar inte mer. Ibland fantiserar jag om hur perfekt mitt liv skulle vara om inte mamma levde. I alla bråk som vi har nästan varje helg så försvarar jag alltid pappa vilket är ganska självklart så är det någon som är på mig för att jag tar hans parti. I skolan är jag alltid glad men här hemma när mamma kommer hem känns det som att jag inte vill leva längre. Jag vet inte vad jag ska göra och inte min pappa heller😭
Ellen

BUP svarar:
Hej Ellen!
Oj, vad jobbigt det verkar vara!
Du låter uppriktigt ledsen och olycklig och faktiskt ganska övergiven av din mamma. Jag tror jag kan förstå hur det blir för dig.
Minns du hur hon var innan hon blev så upptagen på det här med energier? Var ni väldigt nära varandra när du var liten? Saknar du den mamma hon var då? Jag får känslan av att du inte riktigt känner igen henne och att det oroar dig? Kan du tala med henne om detta? Skulle hon förstå om du berättade hur svårt du tycker att det är?
Jag kan riktigt se framför mig när du och din pappa försöker förstå vad din mamma menar med att "rensa sig från dåliga energier". Jag skulle inte heller fatta vad jag skulle göra. Vad händer om du ber din mamma förklara lite mer ingående hur hon tänker?
Jag tror att människor som är väldigt mycket inne på en speciell grej ibland kan glömma bort att andra kanske inte delar samma entusiasm. Och bli upprörda om resten av familjen inte är med "på tåget". Så kanske det är för din mamma?
Rent spontant tycker jag det låter som om din mamma skulle behöva förstå dig lite bättre.  Det låter tryggt att du har en pappa som du kan dela din oro med. Kanske kan ni två försöka prata med din mamma vid något tillfälle då hon inte är så uppfylld av det där med goda och dåliga energier?
Det brukar alltid vara bäst att prata med någon om bekymmer när hen är på gott humör och inte så stressad. Ibland kan inte familjer hitta bra sätt att prata om svåra saker. Då kan man få hjälp av en utomstående, till exempel hos kommunens familjemottagning.
Jag kan också rekommendera Tjejzonen, om du skulle vilja chatta om det här med en Storasyster.
Hoppas det blir lite lugnare hemma snart och fortsätt söka stöd av din pappa.
Var rädd om dig!