BUP har ingen lösning
Hej.
Jag har mått dåligt nu i 1 år och 4 månader. Jag har kontakt med bup, vi har testat olika mediciner, en sorts terapi för social ångest, men ingenting hjälper. Jag lider ständigt, är spänd inför allting, hatar mig själv. om jag tänker tillbaka på mina tidigare år har jag mått dåligt då också, haft problem med sociala situationer. Hur jag än berättar för mitt bup i min stad så har de ingen lösning, ingen orsak till att jag mår dåligt. Senaste veckan har jag tänkt på att kanske ta livet av mig, för jag lider som in i helvete. Jag orkar inte längre! Orkar inte med detta livet längre! Ingen vet någonting om varför jag mår dåligt. Detta går inte längre. Trött på detta skitet!
L

BUP svarar:
Hej L!
Det är jättetråkigt att du känner att ingen på BUP kan hjälpa dig i den stad du bor. Utifrån dina rader verkar det så att du och din behandlare inte hittat till kärnan av dina problem trots att - som du skriver - det har gjorts en hel del i ditt fall.
Det är dock jätteviktigt att du inte ger upp! Om du anser att din behandlare inte kan hjälpa dig har du möjlighet att be om att få byta. Det händer att personkemin mellan patient och behandlaren på något sätt inte stämmer och det kan funka med någon annan.Du har också möjlighet att tillsammans med dina föräldrar vända dig till chefen på mottagningen och diskutera olika alternativ.
Det finns även ungdomsmottagning i varje kommun som du kan vända dig till. Det är inte uteslutet att du hittar någon där som bättre "klickar" med dig!
Om du återigen får självmordstankar kan du också gå in på självmordsupplysningen där du även kan chatta med någon och få stöd.
Än en gång: ibland kan vägen till lösning och förbättring vara krokig och krånglig.
Ibland känner man så att det är helt hopplöst.
Men ge inte efter denna känsla utan kämpa vidare med stöd av de vuxna som vill hjälpa dig.