Hur ska man få mod att söka hjälp?
Hej. Jag är 14 år och har varit deprimerad i 7-8 år.. jag vill ta hjälp och komma ur de men jag vågar inte säga till nån för jag har tillits problem, speciellt för vuxna. Jag har det rätt svårt hemma, många av mina nära kompisar lämnar mig, jag blir mobbad på nätet och i skolan. Orkar knappt kliva upp på mornarna och fejkar ofta därför att jag är sjuk, Hur ska man ta modet att söka hjälp och hur kan man sjukskriva sig från skolan?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Du undrar över hur du ska våga söka hjälp, men det har du faktiskt redan vågat göra genom att skriva hit till BUP.se!  Det är starkt gjort av dig eftersom du har svårt att lita på andra människor och då framför allt vuxna.
Du berättar att du har det besvärligt hemma och jag undrar om det innebär att dina föräldrar har problem, som gör att de inte fungerar och kanske inte heller har fungerat som trygga vuxna under din uppväxt?  Det är i så fall inte så lätt att bli vuxen och känna tillit till andra människor. Det är ju svårt att tro att vuxna människor ska kunna hjälpa, om man inte har fått den erfarenheten tidigare i livet.
Jag tycker att du lever i en väldigt kämpig situation, som du behöver stöd utifrån för att ta dig igenom. Det är inte rimligt att du ska må så dåligt så du inte orkar med skolan. Ingen ska heller behöva bli mobbad i skolan eller på nätet!
Skolan är absolut skyldig att ingripa vid mobbing och förhindra det.
Nu när du vågat ta första steget och skrivit hit till BUP.se så tycker jag att du genast ska ta nästa steg och söka upp skolkuratorn på din skola. Hon/han är van att träffa ungdomar med liknande problem och har möjlighet att ge stöd på olika sätt.
Du skulle kunna visa skolkuratorn brevet du skrivit hit om det känns alltför svårt att berätta vad som är tungt för dig. Då är jag säker på att hon/han förstår din situation i skolan.
Skolan har ett ansvar för att du ska ha en skolsituation som fungerar för dig, både vad det gäller undervisningen och att du ska slippa mobbing. Det är ingen lösning på sikt att vara borta från skolan. I stället har du rätt att få hjälp till att trivas och må bra, då du är i skolan.
Du kan också få hjälp på nätet genom att chatta med någon på BRIS.se eller på tjejzonen.se.
Jag hoppas verkligen du får den hjälp du så väl behöver och är värd att få!
Lycka till!