Kopplar bort mig från verkligheten på något sätt
Hej. Jag har märkt det senaste halvåret att jag väldigt lätt kopplar bort mig från verkligheten på något sätt. Jag kan sitta med en grupp människor och ställa en fråga till en specifik person, och helt automatiskt kan jag stänga av vad personen ska svara och jag börjar istället prata med någon annan om annat,utan att tänka på det? Jag har hört flera gånger att "Aha har du redan slutat lyssna?" för att jag liksom kopplar bort det och blir okoncentrerad och jag känner inte att jag riktigt kan kontrollera det då jag inte ens tänker på det förrän någon påpekar att jag inte är uppmärksam. Vad kan det bero på? Tacksam för svar!
m

BUP svarar:
Hej m!
Tack för ditt brev!
Det är svårt för mig att ge något exakt svar eftersom jag vet så lite om dig och om problemet, men jag ska försöka komma med några funderingar kring det hela.
Först så undrar jag, om det är så att du är okoncentrerad då det gäller det mesta eller om det är vanligast då du pratar med andra? Och gäller det då du pratar med alla personer eller endast med vissa? Om det bara gäller vissa personer, kan det då vara så att du blir uttråkad av vad just de säger eller hur de pratar? Du kanske inte tycker det är särskilt roligt att lyssna till dem, men frågar av artighet?
Jag undrar också om det alltid varit så här för dig eller om är det något som kommit på senare tid? Om det är något som kommit på senare tid, kan det då bero på att du själv är så uppfylld av många egna tankar och funderingar så att det blir svårt för dig att ta in andras. Det vore i så fall inte så konstigt, eftersom du är inne i en intensiv utvecklingsperiod, när du nu går från att vara barn till att så småningom bli vuxen. Det väcker många tankar hos de flesta.
Har den här okoncentrationen alltid funnits, så låter det mer som ett personlighetsdrag. Då kan jag undra om det besvärar dig en stor del av din vardag eller bara specifikt då du pratar med någon, dvs om du är okoncentrerad i alla olika sammanhang, inte bara i samtal. Och om du i så fall tycker att det är riktigt besvärligt eller bara märks lite grann.
Jag tänker också på att alla människor är olika och vi har olika starka och svaga sidor. Det är också så att vi hela tiden påverkas av alla relationer omkring oss och den miljö vi lever i förutom den utvecklingsperiod vi själva är i. Det är därför normalt att det ibland blir en del gnissel mellan en själv och omgivningen.
Jag kan bara ge dig några sådana här allmänna funderingar om vad det kan handla om och som jag hoppas gett dig någon ny infallsvinkel. Avslutningsvis så tycker jag du ska prata med dina föräldrar om din oro eller med någon annan vuxen du har förtroende för, kanske en släkting eller lärare. Om man går helt själv med sina orostankar så är de lätt att tankarna går runt utan att man hittar fram till något, ofta förstärks oron bara.
Lycka till!