Orden kommer inte ut ur min mun
Jag har en svår depression en väldigt svår jag bara undrar om det skulle kunna vara omöjligt att gå igenom den själv? Jag har försökt Prata med några men orden kommer liksom inte ut från min mun

BUP svarar:
Hej! Vad bra att du skriver till oss!
Du undrar om du kan gå igenom en svår depression själv. Jag tror att en del människor kan det. Ledsenhet och depression brukar så småningom minska i styrka och för en del försvinner det av sig själv.
Jag vet inte vem det var du försökte prata med, om det var en vän, släkting eller förälder eller någon i skolan? Jag tycker det är fint att du har försökt och jag vet precis hur svårt det kan vara att hitta orden, när det väl gäller.
Så här tänker jag: när man är 13 år då är man ganska långt i från att vara vuxen och självständig. Man behöver ofta hjälp och stöd med en massa saker. Inte bara det som handlar om själen, utan annat också, till exempel praktiska saker som gäller skola, fritid eller liknande.
Jag tycker det låter väldigt svårt att klara av att hantera nedstämdhet och depression helt själv när man är så ung som du. Vet dina föräldrar om att du mår dåligt, eller är det svårt för dig att prata med dem också?
När man är nedstämd och deppig är det jättebra att dela tankar och känslor med någon klok person. Någon som kan ge stöd och tröst och lite peppning. Det låter som du har försökt, men när du väl tagit mod till dig så kommer inga ord.
Vi som arbetar med att prata med barn och unga till exempel på BUP eller Ungdomsmottagningar träffar många barn och ungdomar som har det precis som du när det gäller den biten.
I bland kan det ta ganska många samtal innan den unge vågar eller klarar av att prata. Det är vårt ansvar att se till att den som söker hjälp upplever sig så trygg och säker att det känns okej att dela med sig av sina innersta tankar och känslor.
Behandlare brukar vara bra på att ställa de rätta frågorna som gör det lättare att börja prata. En del ungdomar tycker det funkar bäst att svara på frågor som finns i pappersform. Det kan vi ordna så så fall.
Jag tycker att du ska fundera en stund på om det finns någon i din närhet som du har förtroende för. Sedan kan du printa ut det här brevet med mitt svar och ge till hen som då får förståelse för att du tycker det är svårt att prata innan du känner dig trygg - men att du behöver hjälp. Det borde underlätta lite i alla fall.
Det finns lite saker du kan göra själv för att må bättre. Jag skickar med en länk till en hemsida där du kan få bra tips på vad som är till hjälp för en när livet känns så där hopplöst och tungt. Det finns också appar och små filmer med övningar att titta på.
Om du vill skulle du kunna testa att chatta med någon på BRIS eller Tjejzonen. Det kan vara ett steg på vägen och så småningom kanske du känner dig redo för att prata med någon i verkliga livet.
Jag tycker inte du ska gå igenom detta ensam. Det finns hjälp att få och du förtjänar att må bra.
Var rädd om dig!