Får svårt att andas
ganska länge nu har jag mått ... konstigt antar jag att man kan kalla det. Större delen av dagen kan jag må bra men sedan kommer jag hem eller sitter i mitt rum på kvällen och bara bryter ihop. Jag får svårt att andas, det känns som att tunga stenar ligger över bröstet, blodet dånar i öronen... det gör bara så ont och jag behöver få ut det på nåt sätt. Jag har skurit mig sedan december och har höfterna fulla av ärr och sår. sedan är det en del andra grejer också. Ibland kan jag inte äta alls, ibland vräker jag i mig mat, ibland sover jag 2-3 timmar ibland sover jag 14 i sträck och oavsett är jag konstant trött. I min förra skola var jag mobbad och har blivit fysiskt/psykiskt misshandlad hemma sedan jag var liten. Pappa har hotat att sticka flera gånger och sa så sent som igår att han längtar tills jag flyttar ut. Brorsan har sagt och gjort en del grejer också. Inget känns kul längre, jag vill bara sova och vara ifred. Samtidigt känner jag mig så otroligt ensam. När jag precis börjat i nya skolan hade jag några vänner, men klasserna flyttades om efter jul. Ingen av dem försöker snacka med mig eller göra något efter skolan och jag orkar/vågar inte göra något. Det känns som att ingen skulle bry sig om jag bara försvann. Fantiserar nästan dagligen om självmord, an gång så satt jag med tabletterna i handen men kunde inte göra det. Försökte sluta med självskadebeteendet men klarade det bara i några dagar. Vet inte vad jag ska göra. Mamma och pappa får inte veta något. Och nu har jag problem i skolan också.
Känner mig så vilse.
S

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Det är många saker jag kommer att tänka på när jag läser ditt gripande brev. Det första är naturligtvis att du har det väldigt svårt och att du känner dig och är alldeles ensam. Dina föräldrar verkar inte vara till någon hjälp för dig? Jag tror det är denna utsatthet och ensamhet som faller tungt över dig när du är hemma på ditt rum med dig själv. Är det inte ens möjligt att till exempel titta på något tv-program med familjen för att skingra tankarna för stunden?
Du beskriver stark ångest som jag antar du försöker hantera med att självskada dig. Dessutom sömnsvårigheter och ätproblem.
Du behöver absolut någon hjälp för dessa problem men du vill inte att dina föräldrar ska bli inblandade. Det begränsar hjälpmöjligheterna lite men om du har en ungdomsmottagning i närheten är det ett bra ställe där du kan få hjälp. Du kan få hjälp på olika sätt både genom samtalsbehandling och kanske medicinering.
Om detta inte fungerar finns det viss hjälp att få anonymt genom att chatta med Tjejzonen eller Bris. Eftersom du varit mobbad i skolan kanske du haft någon kontakt med skolpsykolog/skolkurator som du tycker varit bra? Jag tror också att det är bra för dig att chatta med Själmordupplysningen . Jag är rätt säker på att det är mycket bättre för dig att du pratar eller chattar om dessa tankar än att sitta ensam med ångesten och hopplösheten.
Det finns också en del saker du kan försöka och pröva göra själv. Man brukar rekommendera människor som av olika skäl är nedstämda att skapa och hålla på viktiga rutiner runt sömn och mat. Det är faktiskt viktigare än man tror. Försök att gå och lägg dig på samma tid och sova ordentligt varje natt. Försök också att äta regelbundet och normala portioner. Kan du få ordning på dessa två saker är mycket vunnet och du kommer att känna dig bättre. Det kan också kännas bra att pröva något  du själv kan göra för att må bättre.
Dessutom, om du är nedstämd och bara är trött och vill sova är det bra att inte ge efter utan aktivt motarbeta detta. Så rådet är då att ändå försöka vara aktivt kontaktsökande i skolan. Pröva ta nya kontakter, vänta inte bara på att andra ska ta initiativet. Du ska alltså försöka utmana dig själv lite och inte ge efter helt och bli alldeles passiv. Om du skaffar dig någon form av samtalskontakt blir det betydligt lättare att förändra sin situation. Gör det, tag hjälp! Lycka till!