Kuratorn vill anmäla till socialtjänsten
Hej
Jag mår psykiskt dåligt, och det känns aldrig bättre trots flera kuratorbesök. Nu när jag berättade för min skolkuratorn att jag börjat skära mig sa hon något att hon måste anmäla till socialtjänsten om hon inte kan hjälpa mig. Jag är orolig över det. Jag vill inte ens att föräldrarna ska veta, jag är riktigt rädd nu. Nu försöker jag och min skolkurator hitta en lösning men jag är rädd att om jag skär mig ändå trots all jobb vi gör kommer hon anmäla. Är jag då tvungen att ljuga om att jag inte skär mig mer? Men det vill jag inte. Jag är så himla trött på allt, samma klump i magen och halsen varje morgon och varje kväll. Jag orkar inte.
Anonym

BUP svarar:
Hej Anonym!
Jag förstår din situation. Jag tycker det är jättebra att du har en kurator som verkligen bryr sig om dig och om dina problem. Som du skriver försöker ni tillsammans hitta en lösning på att du inte vill att dina föräldrar ska få veta att du skär dig. Hoppas ni, tillsammans kommer fram till en lösning som du kan acceptera.
Då måste ni naturligtvis först och främst klargöra varför du är så rädd för att dina föräldrar ska få veta vilka problem och svårigheter du har. Ibland har ungdomar goda skäl att vara rädda för sina föräldrars reaktioner, eller så kanske de skäms eller vill skona sina föräldrar.
Men ofta händer det att ungdomar underskattar sina föräldrars vilja och förmåga att huvudsakligen hjälpa sina barn. Det är i regel föräldrarna som bäst känner sitt barn och det är också deras viktigaste uppgift är att se till sitt barns bästa. Även om jag ser att du inte riktigt har förtroende för dina föräldrar måste du och din kurator klargöra vad den här bristen på förtroende handlar om.
Den tanke du har, att du hellre vill ljuga och förneka de problem som leder till att du skadar dig, är en felaktig tanke och leder inte till någon lösning och effektiv hjälp för dig. Det du behöver är hjälp med hitta andra sätt att hantera och verkligen lösa dina grundläggande problem, istället för att skada dig själv.
Jag tycker det är jätteviktigt att du lyssnar till din kurator. Hen kan ha samtal med dina föräldrar. Det blir kanske inte nödvändigt att koppla in socialtjänsten om ni lyckas komma överens med dina föräldrar och att ni tillsammans söker hjälp på BUP. Det ska nämligen vara nästa steg.
Jag hoppas ni hittar en väg till en rimlig överenskommelse. Men jag vet att det blir mycket svårt att hjälpa dig utan dina föräldrars medverkan.
Läs lite på den information jag lägger till här.