Det är värre än det låter
Hej jag är 11 år och har ett stort problem det är svårt att förklara men det handlar om att inte ha några vänner och lite olika små saker som tillsammans fåt mig riktigt nedstämnd och när jag har måt dåligt har jag tyckt synd om mug själv vilket har gort att jag nu tycker att jag själv är så egoistiskt att jag blivit e väldigt arg på mig själv. Egentligen tror jag att det mesta kommer lössa sig lagom till sommaren men jag skulle bli jätte glad om ni ändå kunnde ge mig förslag på hur jag ska berätta för mina föräldrar vad ska jag säga?och hur ska jag börja?
Ps.är nog inte så farligt jämfört med andra som har det tuft men det är ändå värre än det låter
grät presic

BUP svarar:
Hej!
När jag läste dina rader var min första tanke att du är en riktigt klok tjej med en fantastisk förmåga att se på sin situation på ett balanserat sätt. Det är en stor och viktig sak som tyvärr inte alla kan!
Men det betyder inte att jag på något sätt underskattar ditt problem. Jag vet hur otroligt smärtsamt det kan kännas att sakna kompisar och vänner.
Det viktigaste är att du har förtroende för dina föräldrar och vill tala med dem. Det är alldeles utmärkt och du frågar hur du kan ta upp ditt problem med att känna dig ensam och utan kompisar. Jag tror inte att du behöver förbereda dig på något konstigt eller speciellt - du behöver inte tänka ut något särskilt sätt att berätta. Säg bara som det är och som du känner.
Början kan vara vad som helst, typ "mamma/pappa, jag vill fråga dig...." eller
"mamma/pappa jag har något jag vill prata om...." och så säger du det som du skriver i ditt mejl. Det kommer att funka.
Bli inte arg på dig själv - du har ingen anledning att tro att du är egoistisk. Vi behöver alla nära och förtroliga relationer och vi kan alla hamna i lägen då det blir lite tomt runtomkring.
Det bästa är det du själv tänkte göra - tala med dina föräldrar eller någon annan som kan stödja och hjälpa lite till (läs om det i artikeln jag lägger till).