Uppmärksamhetsstörning UNS?
Hej BUP!
Jag har försökt tyda min journal och jag hinner nästan aldrig fråga min mamma för att hon jobbar på nätterna.
På journalen står det
Uppmärksamhetsstörning UNS , enligt DSM IV Kod:314,9
och F90,9 hyperaktivitetstörning, ospecifierad.
Vad betyder det? Har Jag adhd eller ngt sånt.
Mvh Jonas
Jonas

BUP svarar:
Hej Jonas!
Utifrån det du skriver så förstår jag det som att informationen du läst kommit som en överraskning för dig. Det måste väckas många frågor i dig. Jag kan ge dig vissa svar, men det är viktigt att du även får mer information av personer som känner och har träffat dig.
En diagnos kan ses som en rubrik för de svårigheter som man behöver stöd för. En diagnos kan innebära många olika saker och samma diagnos kan innebära lite olika saker från person till person.
Därför är det viktigt att du får veta från de du träffat på BUP vad diagnosen innebär för just dig. Det är en rättighet du har! Det är olika hur viktigt det känns för en att prata om diagnosnamnet, men det är viktigt att du vet om att diagnosen finns och varför.
314.9 Uppmärksamhetsstörning UNS och F90.9 Hyperaktivitetstörning ospecifierad, är två olika diagnoskoder för samma diagnos. Man kan säga att det är två olika namn för samma diagnos. De båda diagnoskoderna används inom BUP.
Diagnosen talar om vilken typ av svårigheter man har diagnostiserats med. UNS är en förkortning och står för utan närmare specifikation, eller som i den kallas i den andra varianten ospecificerad.
Den diagnosen tillhör adhd-diagnoserna. Den handlar om att man har svårigheter med hyperaktivitet, men där man inte uppfyller alla krav för att få en adhd-diagnos som även innefattar svårigheter med impulsivitet och ouppmärksamhet. Det är därför den benämns som ospecificerad/utan närmare specifikation.
Även om din mamma arbetar natt så tänker jag att det här är frågor som ni behöver prata om. Föreslå att ni sätter er ner tillsammans en stund när ni båda har tid och pratar om vad det är du läst. Hon behöver hjälpa dig så att du får höra mer från de på BUP.
Diagnosen handlar om svårigheter som du har och det är jätteviktigt att du känner att du vet vad det handlar om!