Svårt att sova
Hej, jag går i sjuan och har jättestora problem med att sova ( sover ca 2-3 timmar per natt ) har berättat för mina föräldrar och fick prata med någon om det. Men det funkade inte, så jag berättade det igen men nu bryr dom sig inte. Känner mig extremt oälskad av mina föräldrar speciellt min pappa eftersom att han reagerar på varenda sak jag gör och skriker så fort jag gör fel.. Känns inte alls bra att vara i närheten av honom och blir nervös och sjukt arg. klarar verkligen inte av att vara i samma rum som honom. han hotas även med att ringa till soc och skaffa fosterföräldrar, skrikit till mig att jag ska rymma hemifrån, kallar mig massa saker.. typ så som " idiot ", " dumma jävel " och säger saker så som att ingen gillar mig, att jag ska rymma hemifrån, att han hatar mig m.m. och min mamma bryr sig knappt om det. Har börjat skolka och är helt less på skolan och känner att jag bara inte orkar, mina betyg sjunker och har nu en massa F varningar.
-

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev, det låter för mig som om du har det så kämpigt hemma att det blir svårt för dig att sova, för att du ligger och oroar dig. Sömnen påverkas av hur man har det under dagen och tvärtom.
Det du berättar om hur din pappa behandlar dig låter som om han verkligen bär sig åt som en förälder bara inte får göra - det är helt fel! Och ännu svårare för dig om din mamma inte förmår att bry sig om det. Det är verkligen inte konstigt om du är ledsen och känner att du inte orkar med.
Jag vet inte om du förut haft ett annat förhållande till dina föräldrar eller om det hänt något som gör att de inte ser hur illa de gör dig. Finns det någon annan i familjen som ser hur du har det och kanske kan hjälpa dig genom att prata med dina föräldrar eller hjälpa dig att prata med dem?
Om inte, är det bästa du kan göra att vända dig till skolsköterska eller kurator i skolan och berätta om hur du har det.
Ibland kan det vara svårt att vända sig till någon direkt,  och då kan du börja med att till exempel ringa eller chatta med BRIS eller tjejzonen.
Det låter som om hela familjen behöver hjälp. Men, framförallt så behöver du det!
Du ska inte behöva ha det som du har det nu.