Jag fick panik
Hej!
Denna dag har varit allt annat än okej faktiskt, hur mycket energi jag än lägger ned på att motstå allt negativt, så lyckas jag på något konstigt sätt upprepa misstagen om och om igen. Den här dagen var min 18:e dag som självskadefri, jag trodde jag skulle fortsätta åt det här hållet, åt det mer och mer positiva självskadefri-hållet. Men som vanligt antog jag fel om mig själv...Självmordstankarna hade jag som tur sluppit ett bra långt tag förrän idag då de försiktigt kröp in i mitt huvud. Om detta var ett så kallat själsmordsförsök har jag misslyckats åter igen. Det värsta av allt var nog inte det som hände sen utan vad som i själva taget skedde före allt gick ner på noll( bokstavligen). Jag vet ej exakt vad som utlöste det men, jag fick panik, svårt att andas, tårarna rinner ned för ansiktet och slutligen kommer jag till momentet då jag tar till det oerhört vassa för att känna mig bättre. Om bara blodet kunde sluta att rinna ner för armen,  och bara magiskt stoppat och nästan runnit tillbaka där det är menat för att vara. Och om såren aldrig hade blivit gjorda i första taget så hade jag antagligen varit glad i denna skrivandes stund, men tyvärr är det absolut inte så jag känner mig. Jag känner mig besviken på mig själv och bara allmänt nere just nu. Kan även tillägga att den här gången jag gjorde det så blev det en aning mer och en aning djupare sår än vad det brukar bli, kanske för att jag tog till en rakblad eller kanske för att jag hade lyckats varit självskadefri nog länge för att lyckas samla på mig en hel del känslor. Det hemska med denna situation var nog att efter jag skurit mig så kände jag mig inte lättad alls, har aldrig någonsin varit med om den känslan förut, och den var inte trevlig att ha heller. Eftersom detta är menat att bli en fråga  blir den: hur bör jag reagera i sånna här situationer för att undvika att skada mig, och vem bör jag kontakta för att hålla ut impulserna?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Jag tycker det är beundransvärt hur du kämpar och själv lyckas hantera ditt självskadebeteende under så lång tid och jag förstår att det inte varit lätt utan kanske en daglig kamp att motstå allt negativt Jag tycker också att du är bra på att beskriva inre skeenden trots att det handlar om ångest vilket brukar vara svårt att beskriva och formulera.
Jag förstår att du blir besviken denna gång. Jag tror att din ångest blev för svår och du hade inget annat sätt att bli av med den än att göra det du inte ville göra. Ångest av det slag du nämner kan var bland det mest fruktansvärd man kan känna. Jag tycker inte du ska inte döma dig själv så hårt. Jag skulle inte se det som ett misslyckande utan mer som ett steg på vägen. Förändrinsvägen går oftast inte alltid helt rakt fram.
Du skriver att du på något konstigt sätt upprepar misstagen om och om igen. Nu känner jag inte till din historia men jag tror inte att denna gång var en vanlig upprepning. Tvärtom var det kanske snarare ett undantag efter en lång tid utan att du självskadat dig. Att du denna gång inte kände dig lättat efter att du skurit dig kanske också kan tydas som ett tecken på att något nu är annorlunda än tidigare i ditt förhållande till att självskada dig.
Du skriver att du samlat på dig en hel del känslor under tiden du varit skadefri och du tänker att det kanske har något med att göra vad som sedan hände. Så kanske det är. Du skriver om självmordstankar och du skriver att du lägger ner mycket energi på att motverka allt negativt. Många gånger blir det betydligt lättare att hantera negativa tankar och självmordstankar om man har någon att samtala med. Jag tror du skulle ha nytta av att kunna ventilera dessa känslor du kanske samlar på dig samtidigt som du skulle kunna få hjälp och stöd i hur du ska kunna hantera dessa numera enstaka situationer när du skadar dig. Jag tror att du skulle kunna få bra hjälp både på BUP eller på en ungdomsmottagning.
Lycka till!