Tystnadsplikt och cannabis
Jag har nu sökt hjälp för social fobi. Då jag har haft problem med det flera år tillbaks. Men för cirka 1 år sedan har jag brukat cannabis, dagligen med uppehåll ibland. Har läst att det verkar kunna försämra min fobi och kanske göra det värre. Då jag har läst att psykologer och kuratorer blandanat, har tystnadsplikt, men att när folk berättar blir det polisanmälda. Så funderar jag på att inte berätta. Även att när man berättar så är det cannabis som blir syndabocken. Då jag vill bli bättre och har slutat röka så vill jag inte få prick böter och pissa.
SimpleFriend

BUP svarar:
Hej SimpleFriend!
Vad bra att du sökt hjälp för dina fleråriga bekymmer! Och tack för ditt öppenhjärtiga brev där du berättar om dina funderingar kring cannabis och psykisk ohälsa.
Vad gäller ditt bruk av cannabis, så stämmer det som du skriver att det kan ha negativa konsekvenser på hur man mår psykiskt. Därför är det klokt att du slutat röka till förmån för att må bättre. Om du vill berätta för din behandlare om ditt bruk behöver du naturligtvis komma fram till själv. Men jag tänker att det kan vara till hjälp för dig att veta om vad tystnadsplikt innebär och att vi behandlare är vana att höra om droger och bemöta sådana frågor.
När man går till en behandlare råder, som du skriver, tystnadsplikt. För dig, som är över 18 år och myndig, så är grundregeln att vi inte berättar något om en patient för andra personer eller myndigheter. (Om man är under 18 år så kompliceras frågan något eftersom vårdnadshavare då har vissa rättigheter.) Med ett annat ord så gäller sekretess för det patienter berättar. Sekretessen kan bara brytas om:
- Den som är patient tillåter det.
- Om ett barn eller ungdom under 18 år riskerar att fara illa. Då är behandlaren skyldig att göra en orosanmälan till socialtjänsten.
- Om det pågår en utredning hos en annan myndighet, till exempel domstol eller tillsynsmyndighet, och de begär att få information från oss.
Det är ju olagligt att bruka droger i Sverige, men om en patient berättar att hen gjort sig skyldig till ett brott så har vi ingen skyldighet att polisanmäla det. Men vi har enligt lag rätt att polisanmäla brott som är så allvarligt att det kan ge minst ett års fängelse. Frågan om vi polisanmäler ett misstänkt brott har att göra med vad patienten själv vill, vad som är bäst för patienten och vad det är för slags brott.
För att en behandling ska vara hjälpsam behöver viktig information komma fram. Jag tänker att ditt cannabisbruk är en sådan sak som det är bra om du och din behandlare kan prata om, för att du ska få så bra hjälp som möjligt med hur du mår.
Inte för att svartmåla dig eller cannabisbruket utan för att du ska få bra hjälp. Att använda droger kan ju utöver att ge psykiska symtom, även vara ett sätt att hantera att man mår dåligt psykiskt.
Istället behöver man hjälp att hitta andra sätt. För att må bra är det även viktigt att hålla sig drogfri över tid. Om det blir svårt att hålla sig borta från droger är det viktigt att vara öppen med det i behandlingen, för då finns hjälp att få kring det.
Hoppas du får bra hjälp!