Hindrar när man söker jobb?
Jag mår inte bra sen min morfar dog - det är snart 3 år sen. Sover inte, vaknar på natten, jag orkar inte
Jag vill gärna träffa nån men jag är rädd att det kommer står inskrivet i papper på mig hela livet och när man ska söka jobb att man pratat med psykolog eller så
Skriver ni det?
LC

BUP svarar:
Hej LC!
Vad bra att du hör av dig med din fråga.
Oro över hur information sparas ska inte hindra en att söka hjälp när man behöver den.
När man tar kontakt med hälso- och sjukvården så förs anteckningar i en patientjournal som är kopplad till ens personnummer. Behandlaren man träffar har tystnadsplikt och viktig information skrivs in i patientjournalen.
Uppgifterna i patientjournalen är i första hand till för att man som patient ska få en god och säker vård.
Inom hälso- och sjukvården råder sträng sekretess. Det betyder att uppgifter från ens journal, med några få undantag, bara får lämnas ut om man godkänner det. Om man är under 18 år får vårdnadshavaren ta del av journalen.
Systemet är uppbyggt för att skydda patienters integritet och personliga uppgifter. Jag skickar med lite ytterligare information du kan vara intresserad av.
Hoppas du kan känna dig trygg med att söka hjälp. Jag tror att du bäst vänder dig till ungdomsmottagningen där du bor för att höra kring vilket stöd som vore bra för dig!