Vill sluta må dåligt
Hej.
Jag skär mig själv, och döljer det bra. Jag är en glad tjej, men jag sa för ca 2 månader sedan till mina föräldrar att jag inte mådde bra. Vi kom fram till att jag skulle prata med någon, det gick inte. Jag berättade dock inte att jag skar mig, vågade inte det. Men det har fortfarande inte blivit något av. Har haft ett uppehåll nu i drygt en månad, men skärde mig igen häromdagen. Vill sluta, vill sluta må dåligt, vill att folk ska sluta fråga ytligt hej hur mår du, och som det sociala normerna accepterar, svarva jag bra tack. Fast jag absolut inte mår bra, alls. Mår bättre än för några månader sedan, men jag mår så dåligt. Vad gör jag, började skära mig som ett bevis, så att folk skulle förstå att tjejen vars liv är "perfekt" mår piss på insidan. Men jag vågar inte visa dem? Gömmer dem konstant, har aldrig kortärmade tröjor osv.. Kan inte vara intim med en kille för är rädd att visa någon. Vad ska jag göra?
lovizaa

BUP svarar:
Hej Lovizaa!
Att berätta om att man mår dåligt är alltid en modig handling. Du samlade kraft och berättade för dina föräldrar. Nu har du varit modig och berättat igen i och med att du skrivit hit. Varje gång går att se som ett träningstillfälle, för att hitta formuleringar och se reaktioner. Förhoppningsvis ger det också förståelse och blir ett första steg till att få hjälp.
Det finns, som du skriver, många sociala normer som styr hur vi agerar. Många situationer handlar om ytliga sociala beteenden. Vi har emellertid alla ett behov av att bli sedda och mötta på ett djupare plan. Det blir vi inte genom att försöka visa upp en "perfekt" yta, utan när vi är oss själva tillsammans med människor som bryr sig om oss.
När man mår dåligt är det lätt att känna sig ensam. Främst om det är så att man inte har någon som vet hur man mår. Trots att psykisk ohälsa finns överallt, och kan drabba vem som helst, så är det många som upplever att det blir en hemlighet att bära på ensam.
Kanske skäms man för hur man mår, kanske är man rädd att andra inte ska orka lyssna till ens bekymmer, kanske blir föräldrarna alltför ledsna...
Vad är det som tar emot för dig vad gäller att berätta om att du skär dig?
Vi som ofta möter unga människor med ett självskadande beteende vet att det kan vara av många olika anledningar och att man kan behöva hjälp för att komma ur det destruktiva mönstret. Du är värd att må bättre än vad du gör och har en tydlig önskan om att sluta skära dig. Ta hjälp!
Jag vet inte vad som hände efter att du valde att berätta för dina föräldrar om hur du mår, men jag råder dig att göra ett nytt försök. Utmana rädslan i att berätta om hur du mår och ta ett nytt snack med dina föräldrar.
Om det känns oöverstigligt så kan du själv ta kontakt med elevhälsovården på din skola, ungdomsmottagningen eller BUP.
På nätet finns även Shedo som kan vara ett stöd när det handlar om självskadebeteende.
Våga!