Låtsas vara glad
Jag mår dåligt nästan hela tiden. Jag har självmordstankar (allvarliga) och det känns bara sjukt jobbigt. Jag är oftast den som låtsas va glad, skrattar och ler, jag tröstar alltid mina "vänner" och låtsas som att jag inte vet hur det är att gå igenom det dem gör men egentligen gör jag det 1000 gånger värre än vad dem gör. Jag skär mig och skadar mig mentalt och psykiskt. O ingen lyssnar på mig! Jag vill bara må bra och sluta skära mig med det går inte, jag sitter fast. Jag kan inte göra något. När jag försöker sluta så kommer mina självmordstankar och då känner jag att det är bättre att skära mig istället för att ta självmord jag har försökt ta självmord en gång men jag misslyckades. Sedan dess har jag vart mer deppig än någonsin och jag mår verkligen inte bra! Hjälp snälla
13579 mhaja

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev!
Det låter som att du verkligen har det svårt just nu. Och att mycket av din energi går åt till att dölja hur du mår, fastän du längtar efter att någon ska lyssna och förstå hur du har det.
Att bli sedd och förstådd är bland det viktigaste som finns. Jag menar inte att du måste berätta allt för dina vänner, men om du vill ge dem en chans att komma närmare dig, så kanske du måste berätta något om dig själv. Inte bara lyssna och låtsas att du inte behöver något för egen del.
Jag vet inte om du "håller masken" även för dina föräldrar eller om de kan hjälpa dig? Det är ju så att det kan vara svårt att berätta just när man som bäst behöver det, men om du kan ge dem en chans så gör det!
Det bästa vore om ni tillsammans kunde söka till BUP. För det låter som om du behöver all hjälp du kan få för att komma ur det läge du befinner dig i nu.
Om det känns omöjligt för dig att anförtro dig åt de som står dig närmast, så kan det ibland vara en väg att gå ut på nätet och vända sig till någon man inte känner alls. Där kan du vara helt anonym.
Det finns till exempel tjejzonen och BRIS där man kan chatta med andra. Och, om du känner att självmordstankarna blir starka, så finns självmordsupplysningen.
Jag hoppas så att du kommer ur känslan av att allt är omöjligt och att du sitter fast.
Du har ju redan börjat att söka hjälp med att skriva hit - det är ju ett steg mot att inte bära allt ensam utan våga tro att någon kan förstå!