Min mamma ignorerar mig
Jag är en tjej på 17 år och mitt liv har alltid varit bra och hemma var det alltid som i en helt vanlig familj. Men nu på senaste tiden eller ja åren så har jag kämpat med bland annat anorexia och agressionsproblem. Under dessa svåra tiderna sköt jag undan min föräldrar och jag tror att dom blev sårade när de fick reda på att jag berättade mer för mina kompisar än dom, särskilt min mamma tog det extra hårt. Efter detta har vår relation liksom glidit ut i sanden och det där bandet vi hade innan är inte det samma. Nu har jag börjat få problem med skolan och fick en lapp hemskickad om att jag måste skärpa mig och ta tag i mina studier och hon slutade helt o hållet prata med mig och sa att "det är mitt eget ansvar". Hon bryr sig inte om vad jag gör längre och ignorerar mig, vad ska jag göra?
Rebecca

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vilket fint brev du skrivit som så bra beskriver vad som kan hända i en så tät och nära relation som du haft med din mamma. Du skriver att det band ni hade inte längre finns. Det efter en period när du skjutit bort dina föräldrar.
Det får mig att tänka på flera saker. Vilket band vill du nu ha med din mamma? Samma som tidigare? Eller kanske lite annorlunda därför att du blivit äldre och lite mer självständig?
Din mamma kanske inte riktigt förstår vad som händer. Kanske är hon både sårad och arg på dig för att ha blivit avvisad många gånger? Kanske måste du ge henne en chans att tala om för dig hur det har känts för henne?
Du undrar vad du ska göra. Jag tycker att du ska försöka igen och igen och också prata med din pappa. De borde väl bli glada att du vill komma tillbaka igen och  vill ha deras stöd - även om kanske inte på samma sätt som när du var liten.
Lycka till!