Min mamma förväntar sig så mycket
Hej... Min mamma förväntar sig saker av mig hela tiden, hon vill att jag ska bli saker jag inte vill bli när jag blir stor och att jag ska bli framgångsrik och berömd och allt sånt som jag inte vet ifall jag kan. Hon tycker även att jag ska tvätta mina egna kläder samt hjälpa till mer hemma, hon säger att jag inte bryr mig om henne och att jag är värdelös. Jag tycker det är helt ok med att ta större ansvar hemma och försöker hjälpa till, men hon blir aldrig nöjd och förväntar sig mer och mer. Och ibland när jag inte når hennes "krav" säger hon att efter jag blivit myndig ska hon ta självmord. Jag mår verkligen inte bra och jag är väldigt rädd, och för första gången i mitt liv känner jag att jag verkligen inte orkar leva längre. Jag vet inte vad jag ska göra, för jag kan inte prata med henne för då blir hon bara ännu mer arg. Hon säger att för varje dag som går minskar hennes hopp om att jag kommer bli någon när jag blir stor och att hon nu är nästan helt säker på att jag inte kommer bli någonting. Men jag försöker verkligen...jag har bra betyg i skolan, dricker inte, röker inte och hamnar aldrig i trubbel... Hon tvingar på mig en massa saker: jag spelar fiol och piano och hon vill att jag ska göra jättebra ifrån mig på båda grenarna trots att jag ogillar båda två. Samtidigt har jag massor av läxor (går i 8:an) och jag har även hemspråk. Jag vill bli en konstnär men min mamma säger att jag inte kommer bli det eftersom hon tycker jag inte ritar tillräckligt bra och att jag inte övar tillräckligt mycket... Det är nog inte så mycket jag egentligen kan göra utom att bara försöka förbättra mig... men jag kände att jag behövde få ur mig detta och inte bara stänga in alla känslor som jag brukar göra då jag aldrig vågar säga emot henne när hon blir arg.
Min mamma har berättat för mig att hon har en sjukdom som gör det svårt för henne att hantera sina känslor och får henne att bli arg över småsaker...så det är därför jag försöker stå ut trots att jag helst bara vill försvinna från allt.
Tack för er tid.
Tjejen som tydligen aldrig kommer bli en konstnär

BUP svarar:
Hej "Tjejen"!
Det är inte lätt att försöka förverkliga någon annans drömmar. Det är oftast en omöjlighet! Det innebär också att det kan bli svårt att veta vad man själv vill och vad som är ens egna drömmar och förhoppningar.
Du skriver att mamma berättat att hon har en sjukdom som gör det svårt för henne att hantera sina känslor och blir arg över småsaker. Det låter som om hon också har svårt att se vad som är rimligt att förvänta sig av dig.
För en del föräldrar kan det vara svårt att skilja drömmar man en gång hade för egen del och vad man förväntar sig/hoppas på för sina barn. Kanske är det så för din mamma? Hon vill så mycket att det du gör aldrig kan vara tillräckligt bra. För dig blir kraven så stora att du till slut inte orkar längre.
Jag vet inte varför mamma pratar om att hon inte tror att du kommer att "bli något" och att hon ska ta livet av sig när du blivit myndig. Det kanske är hennes sätt att "sporra dig" så att du ska anstränga dig ännu mer, men jag tror inte att hon förstår hur ledsen du blir.
Du verkar ha en stor inre styrka och egna drömmar som du vill förverkliga. Du vet också ganska väl att du till exempel egentligen inte gillar att spela fiol eller piano. Du kommer att få allt större behov av att själv välja väg i livet.
Eftersom det är så svårt att prata med din mamma om detta, så skulle du behöva någon annan vuxen att diskutera med och kanske få hjälp att uttrycka vad du känner och tycker. Jag vet inte var din pappa finns i allt detta. Är han en möjlighet? Kanske någon i skolan, skolsyster eller kurator? Eller, om du vill vara anonym, kanske vända dig till BRIS per telefon eller på nätet.
Du verkar vara en tjej med stora resurser som kommer att ha goda möjligheter att välja vad du vill ägna dig åt i livet och förverkliga dina drömmar!
Det är det viktigaste!