Om jag vill ta livet av mig
Vad kan jag ringa om jag vill ta mitt liv eller känner att jag behöver prata med någon akut osv? Även under natt tid?
E

BUP svarar:
Hej E!
Jag är mycket bekymrad av ditt korta mejl.
Du ställer bara en teknisk fråga och då är mitt lika tekniska svar att man alltid kan ringa till 1177 Vårdguiden och får vidare hjälp därifrån.
Därutöver kan jag också säga att i hela landet finns en BUP-akutenhet dit man också kan ringa om man mår jättedåligt och behöver akut hjälp - även på nattetid. Eftersom jag inte vet var du bor kan jag bara säga att du måste söka på nätet. Man kan också kontakta Självmordsupplysningen.
Men förutom dessa torra och tekniska svar vill jag betona: om du mår du så dåligt och har du sådana problem som leder dina tankar till självmord, måste du omgående söka hjälp för själva problemen.
Tala med din skolkurator eller skolsköterskan eller ring själv till BUP när du inte mår som värst.
Du ska inte sitta ensam med dina svårigheter, det finns hjälp att få!