Problem med min bror
Min bror är en psykopat, när han förlorade mot mig på ett spel så blev han jättesur och slog sönder dörren till mitt rum.
Han har asperger, han skär sig själv för att han kan inte hantera att leva sitt liv, även om man skär sig själv så ändras ju inget ändå men han förstår inte det för att han är ju så jävla dum :p
Han är en patetisk 15 åring som är typ deprimerad konstant och jag vill bara bli av med honom, min fråga är om man kan kontakta någon som kan skicka in honom på psykhem eller något, skulle nog vara bäst för allmänheten tycker jag.
hgas

BUP svarar:
Hej hgas!
Att vara syskon till någon som mår dåligt är supertungt. Vi som träffar många barn och ungdomar som mår dåligt vet om att det är på det sättet. Trots det vet vi att många syskon ändå hamnar i skymundan.
Kanske är det för att syskons upplevelser liksom blir mindre akuta och att de därför har en tendens att försvinna. Din bror verkar ha stora svårigheter, men din upplevelse är inte mindre viktig för det, snarare tvärtom.
Att som syskon få uttrycka sin ilska mot den som mår dåligt kan kännas skamset och i många fall kan det kännas bättre att trycka undan de känslorna av hänsyn till den övriga familjen.
Att bära starka känslor inom sig länge brukar kunna göra att problemet växer. Därför är det bra att du skriver och delar med dig av hur du känner.
Det är inte konstigt att du känner dig arg när din bror blir våldsam och mår dåligt. Särskilt om svårigheterna har funnits en längre tid och det är oklart hur länge det kommer att fortsätta vara jobbigt. Då kan det kännas skönt att tänka att det vore bättre att han bodde någon annanstans.
Ibland får ungdomar med aspergerdiagnos bo hemifrån, både för sin egen skull och för den övriga familjens. När en sådan lösning kan vara aktuell går inte att svara på, utan det beror på en mängd olika saker.
Vet dina föräldrar om hur du upplever din brors ageranden? Du behöver berätta för dem för att de ska kunna stötta dig oavsett om din bror kommer att fortsätta bo hemma eller för att ett annat boendealternativ ska kunna bli aktuellt.
Det är jätteviktigt att de vet! Det är deras ansvar att se till så att du har det tillräckligt bra hemma.
Många kan också tycka att det är skönt att prata med någon utanför familjen om hur man har det. Då är skolkuratorn ett bra tips. Skolkuratorn brukar man kunna ta kontakt med på egen hand, eller be en lärare eller förälder om hjälp.