Känner mig så ensam
Hej jag är en tjej som är 13 år gammal, när jag va liten så blev jag utsatt för fysisk mobbning. Jag hade inga problem med det i början för då brydde jag inte om dem men det blev svårare och svårare att ignorera dem efter 6 år. De slutade inte förrän i 6an för mig men jag har även vart med om att en familjemedlem har dött o det gjorde mig förkrossad.
Efter jag började i sjuan (jag går än i den) så började dom tankarna bli värre, jag har fått dåliga betyg o jag är nära på att få underkänt. Jag har skärt mig några gånger under terminen men det gick lite överstyr en gång. Jag är alltid ensam o jag har ett dåligt rykte i skolan vilket gör att ingen vill bli vän med mig. Jag väger även 73kg o jag känner mig tjock, jag har slutat ätit då och då.
Jag har berättat för min mamma ända sen jag började i sjuan att jag ville byta skola men hon låter mig inte eftersom hon säger att "det kanske inte hjälper" om man byter skola. Men jag förstår inte exakt vad hon menar med det, jag vill ju ha bra betyg o sånt men hur har hon tänkt att jag ska bli bra i skolan om jag mår som jag gör o hatar nästan alla lärare jag har. Jag kan inte ens hänga med på lektionerna för vi får för mycke att jobba med o det känns ännu värre för mig eftersom jag sitter brevid dom som är bäst i klassen, visst. dom är snälla o så men dom är typ "perfekta", allt som jag inte är vilket gör att jag känner att det är ingen ide för mig att visa att jag är där, jag fattar då samtidigt inte varför dom ens nämner mitt namn. Vissa lärare säger inte ens något till mig på en hel lektion, jag känner inte längre ens att det är någon ide att fråga om saker som jag inte förstår för jag ser ju att bara dom som klär sig fint, är bra på sport, har smink, snyggt ansikte o kropp och samtidigt bra betyg får all uppmärksamhet.
Jag kan inte ens va glad i skolan längre, ibland har jag gått nånstans o grinat eftersom jag känner mig så ensam, jag känner inte längre att det finns någon som bryr sig och så fort jag kommer hem så måste jag bete mig som om allt är bra.
Jag har velat dött så många gånger p.g.a alla saker som händer runt omkring mig. Jag vill inte leva längre men jag vill samtidigt inte dö..
Lisen

BUP svarar:
Hej Lisen!
Du beskriver verkligen hur tungt allt känns för dig just nu. Vad jag förstår är det två saker som är svårast:
din känsla av ensamhet är det som är plågsammast, men du känner även att du inte hänger med i skolan och har svårt att koncentrera dig.
Du säger att du måste låtsas att allt är bra när du kommer hem, men då blir det ju samtidigt svårt för din mamma att förstå hur kämpigt du har det. Ibland kan det vara väldigt svårt att berätta om just ensamhet. Det kan både vara att det känns "skämmigt" och/eller att man kanske inte vill oroa andra.
Du ska veta att det är många som, liksom du, har svårt att finna vänner. Det kan drabba vem som helst under olika perioder i livet. Just nu kanske det känns som om alla andra har det lätt för sig och  att de som har det bra till det yttre får allt, men det kanske inte är hela sanningen.
Jag vet inte heller vad det är som gjort att du tycker att du fått "dåligt rykte"? Ibland kan det vara så att man, särskilt när man blivit mobbad, kan uppfattas som avvisande för att man blir rädd för att lita på andra utifrån sina dåliga erfarenheter.
Det bästa är om du kan berätta för din mamma - så att hon och du tillsammans - kan ta upp det i skolan. Du skriver att du hatar dina lärare men det är viktigt att någon annan vuxen, lärare, skolsköterskan eller skolkuratorn får reda på hur du har det så att de kan hjälpa dig. Att byta skola kanske inte är det enda alternativet? Däremot är det ytterst viktigt att du får prata med någon och diskutera allt detta.
När det gäller själva lektionerna i skolan kanske du skulle kunna få mer lärarhjälp. Detta för att inte känna att du ständigt jämför dig med andra och tycker att de är perfekta och får all uppmärksamhet, medan du förminskar dig själv.
Vad jag vill säga är att jag inte tror att du kommer att ha behöva ha det så här ensamt och jobbigt. Ta hjälp så kanske ni tillsammans kan ta ett steg i taget!
Ibland kan man också hitta vänner på nätet och till exempel chatta anonymt. Kanske tjejzonen skulle vara något för dig?