Min bror gick bort pga överdos
Hej bup! Jag är en person på 16 snart 17 år som inte vet vad jag ska ta mig till. För lite mer en ett år sedan gick min storebror bort pga överdos och jag blev väldigt ledsen men det blev typ jobbigare eftersom. jag är även ständigt orolig för hans tvillingbror som också håller på med droger och konstant får återfall på återfall. Jag har ångest och får som attacker (eller vad man kallar det) ibland och har då skurit mig på armen/handleden och även slagigt mycket på typ stenar och träd. Jag går till en psykolog och pratar och mina föräldrar vet om det här, men ibland så vet jag inte vad jag ska göra... När jag hemma (jag bor i studentlägenhet med två andra som också vet) och börjar må dåligt så vet jag inte vem jag ska prata med. Vill inte prata med mina föräldrar, bris har stängt och det känns bara som att jag stör folk och är en belastning om jag frågar efter hjälp. Jag vill inte skära mig igentligen och jag vill inte behöva sova dåligt, drömma mardrömmar eller typ ha självmordstankar. Ibland går det inte och då straffar jag mig själv. Snälla hjälp mig! jag vet inte om jag kommer orka mer.
Känner även en del skuld för min brors död. Borde gjort mer.
MB

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Jag blir starkt berörd av din berättelse om hur du mår efter att din bror gått bort och nu din oro för din andra bror som också har missbruksproblem
Det är oerhört svårt att orka med så tunga händelser i livet såsom du beskriver. Det hjälper oftast i längden om man får hjälp att prata om det och det har du nu genom psykologkontakten. Jag förstår på brevet att du kan drabbas av stark ångest på tider när du inte har någon att prata med såsom BRIS eller psykologen, och att det då känns svårt att orka. Du känner det som du stör folk om du ber om hjälp. Jag vet inte vilka ”folk” är, men skulle du kanske kunna fråga dem, om det verkligen är så att du stör? Ibland kan det ju vara så att man tror saker om andra som faktiskt inte stämmer.
Jag tycker att du lägger en alltför stor tyngd på dina axlar, då du tänker, att du borde gjort mer för din bror. Den upplevelse av skuld, som du känner inför din brors död, den delar du med de flesta som är med om liknande händelser.  Man känner nästan alltid att man nog kunde ha gjort något mer och därför har en del skuld i att den nära anhörige går bort. Jag är dock övertygad om att du inte kunde gjort något för att förhindra din brors överdosering och inte heller att du kan hindra hans tvillingbrors återfall. Det måste vara föräldrar eller andra vuxna, antagligen professionella vuxna, som kan ha en chans att hjälpa din nu missbrukande bror vidare i livet. Du betyder förstås däremot oerhört mycket för honom såsom den syster du är, en syster som finns där, men inte har föräldraansvar.
Jag får intryck av att du har alltför höga krav på dig själv och då du inte når upp till dem så straffar du dig själv. Det är normalt att reagera med olika symtom som sömnproblem, mardrömmar självskadebeteenden, då påfrestningarna i livet blir riktigt stora, såsom de är för dig. Då är det hjälp du behöver inte straff! Du har också varit så klok som börjat skaffa dig hjälp genom att gå hos en psykolog. Jag tycker du ska fortsätta prata med henne/honom och du kan också få stöd genom att gå in och chatta på Tjejzonen.
Lycka till!