Har en oro att allt ska bli fel
Hej! Jag är en 14 årig tjej som inte är riktigt säker på om jag har ADHD. Jag har koncentrationssvårigheter i skolan och klarar inte av att jobba när det är högt ljud.Jag är väldigt blyg och vågar inte prata med så många och tycker det är jätte jobbigt att vara där det är många andra.Jag glömmer lätt saker. Det känns som jag har väldigt många tankar i mitt huvud och jag kan inte riktigt förstå de. Jag har ganska svårt att ta instruktioner och förstå saker. Jag sover ganska dåligt om nätterna och ångrar typ allting jag gör och säger. Jag har som en oro att allt ska bli fel när jag gör någonting. Mitt självförtroende är absolut inte bra.
MO

BUP svarar:
Hej MO och tack för ditt brev.
Det låter som du har det riktigt tufft med bekymmer av olika slag. Som jag tolkar ditt brev så har du också funderingar på om du har ADHD. Men jag har goda nyheter- många av dina problem kan du absolut få hjälp med!
Jag tror att om du får hjälp med till exempel dina svårigheter att koncentrera dig, så kommer många andra problem att lösas av bara farten. Lite som en ringar på vattnet. Om skolan funkar bättre, blir du kanske inte lika orolig för att allting ska bli fel. Och om man blir mindre orolig för det, så tror jag självförtroendet får sig en skjuts också. Och när sen självförtroendet blir bättre, så kommer du bli mindre blyg och då sover du kanske bättre. Och när du sover bättre så tror jag du kommer att kunna hålla mer ordning på alla tankarna. Är du med på hur jag tänker?
Jag skulle vilja föreslå dig att först och främst prata med dina föräldrar om dina svårigheter i skolan. Sen tror jag ni tillsammans ska tala med din mentor eller klassföreståndare som är skyldig att hjälpa dig så att du får en skolgång som fungerar. Ni kan också vända er till BUP.
Jag tänker också att det skulle vara hjälpsamt för dig att få prata med någon om all oro du känner. Någon som kan hjälpa dig att sortera i allt det där jobbiga så att det inte blir så överväldigande. Skolkuratorn eller en samtalskontakt på UMO tror jag är en bra idé.
Du kan också chatta med en Storasyster på Tjejzonen.
Du ska inte behöva ha det så här jobbigt, hjälp finns att få.
Var rädd om dig!