Min mamma är alkoholiserad
Hej bup! Min mamma var alkoholiserad för ungefär 2 mån sen, det slutade med att hon försökte att ta sitt liv. När hon gjorde det så var jag och min låtsaspappa & syster hemma, jag ringde 112 och det var jag som hittade henne. Detta har tagit så hårt på mig och jag är så rädd att det ska hända igen, att helvetet med alkohol och tabletter börjar om. Jag är ständigt orolig hemma och mår så dåligt. Mamma säger alltid när vi bråkar att det är mitt fel att hon dricker, och den kvällen som hon försökte begå självmord så var hon full och försökte prata med mig, det ända jag gjorde var att kolla bort, eftersom jag tycker att det är så jobbigt med fulla människor. Då hände det, hon tog tabletterna och låste in sig. Efter det när jag och min syster och låtsaspappa skulle in till psyk, sa han att det var mitt fel, eftersom att jag "ignorerade" henne innan det. Jag VET att det inte är mitt fel att mamma gör såhär, men jag har ändå en sån sjuk ångest över allt. Jag har skadat mig själv så länge nu och så grovt, jag orkar helt enkelt inte leva mer. Jag är så trött på livet, dom ständiga panikattackerna, alla skärsår och sömnlösa nätterna. Det känns som att tankarna är på riktigt nu, och att det händer när som helst nu. Men jag vet inte vad jag ska göra. Mamma vet att jag skär mig osv men har aldrig gjort nått. Hon pratar Aldrig om det, jag känner mig så elak mot henne för jag vill inte att hon ska behöva må dåligt över det också, men det känns som att allt "kretsar" runt mamma på nått sätt, jag känner mig så självisk när jag känner såhär, och ingen tar mig ens på allvar. Vad ska jag göra?
Självmordstjejen

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Det är bra att du skriver hit för du behöver verkligen någon som tar dig på allvar och som kan hjälpa dig. Det verkar som hela din familj behöver hjälp inte minst din mamma. Det låter inte som din låtsaspappa riktigt förstår situationen eftersom han också skyller på dig i stället för att försvara och hjälpa dig. Det är vanligt att missbrukare skyller sitt missbruk på andra. Just därför behöver de hjälp av andra som inte tänker på samma sätt.
Det är bra att du börjar fundera på och vill ha hjälp för egen del. Barn/ungdom till missbrukare brukar vara bra på att ta hand om andra men mindre bra på att ta hand om sig själv. Som du skriver blir det lätt så att allt handlar om missbrukaren. Du känner dig självisk när du tänker på dig själv men du är verkligen inte självisk. Du har berättat för din mamma att du skär dig och hon verkar inte kapabel att hjälpa dig. Det verkar snarare så att du mår dåligt av att hon vet att du mår dåligt! Det är lite bakvänt – eller hur?
Du undrar vad du ska göra. Jag tänker att dina egna problem med panikångest, sömnsvårigheter och självskada är på olika sätt kopplade till din familjesituation och om du ska få någon bra hjälp för egen del måste du nog berätta hur du har det hemma. Det kan ibland kännas problematiskt att berätta för utomstående att någon i familjen är missbrukare. Är det så för dig? Hur det än är kan du fortsätta att fundera på hur du ska göra tillsammans med vuxna som har erfarenhet av att prata med andra ungdomar som har eller haft liknade hemsituation som du. Du kan ringa eller chatta anonymt med BRIS eller chatta med Tjejjouren. Om det känns som att du skulle kunna berätta för någon vuxen hur du har det redan nu tycker jag att du ska göra det. Har du en biologisk far som skulle kunna hjälpa dig? Eller kanske har du någon släkting eller förälder till en kompis som du känner förtroende för? Det går också bra att ta kontakt med skolkurator eller skolpsykolog och berätta hur du har det och att du behöver egen hjälp för de problem du har. Om du får starka självmordstankar är det bra att ringa till Nationella hjälplinjen så får du någon att prata med.
Det viktiga är, tror jag, att du börjar söka hjälp utanför din familj för, som du så sorgligt skriver, verkar dom inte ta dig på allvar. Men det måste du själv göra. Du vet varför du mår så dåligt och både du och din familj kan få hjälp.
Lycka till!