Börjat höra saker som inte finns
Hallå!
Det här låter väldigt konstig men men... Men under dem senaste har jag börjat höra saker som inte finns, glömmer ord och kommer av mig i meningar, lukt hallucinationer, isolerat mig mer på sistone, sämre aptit och känt mig förföljd periodvis, samt min empati och personlighet har blivit annorlunda och andra negativa psykiska symtom. Det hela började med en hemsk ångest i några månader. Men min fråga är om jag borde söka hjälp? För om 1 vecka ska jag till Spanien och känner att jag verkligen inte orkar åka. Men vill inte såra mina föräldrar eftersom dem har köpt lägenhet och allt... Vet som sagt jag ska göra! Psykolog orkar jag inte gå på p.g.a lång tids väntan känns det som plus att det kostar väl pengar?! Dessutom känner jag mig långt ifrån säker att det är en psykos.
Billy

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Psykos eller inte, så är det klart att du ska söka hjälp så snart som möjligt. Det är bra att du tar reda på varför du får dessa allvarliga symtom, så att du kan få rätt hjälp.
Till att börja med tycker jag att du ska berätta för dina föräldrar, så att dom förstår varför du är orolig och så att du kan få deras stöd. Det är bra om det blir ert gemensamma beslut, hur ni ska göra med den planerade Spanien-resan.
Eftersom det är oklart varför du har dessa symtom tycker jag att du både ska söka hjälp på en vanlig vårdcentral och på BUP. Vårdcentralen kan undersöka dig rent fysiskt och det kan vara bra att ta reda på om det kan finnas kroppsliga orsaker till dina besvär.
Eftersom du inte fyllt 18 år, har du rätt få hjälp av BUP där du bor. Det är kostnadsfritt. Det kan förekomma väntetid men det beror lite på hur akut situationen är.
Eftersom dina symtom är allvarliga tycker jag att du tillsammans med dina föräldrar ska försöka få tid på BUP och vårdcentral så snart som möjligt.
Så svaret på din fråga är att du absolut ska söka hjälp nu, så att du blir ordentligt undersökt och få rätt slags hjälp.
Lycka till!