Påfrestande för min kropp
Hejsan! Jag är en tjej på 16 år som har det lite svårt. Jag har en sak som heter ADD. När jag blir arg eller ledsen tar jag ut det på min kropp och det känns som om jag sliter sönder den inifrån. Jag har inte fått några add tabletter eftersom att jag lärt hur jag ska handskas med mina koncentrations problem. Jag har också mina föräldrar som bråkar så det blir ännu tuffare för mig. Inte nog med det så har man ju alltid kill problem. Sånt här är väldigt påfrästande för min kropp och därför har jag fått magsår ett ex antal gånger. Jag vet inte hur jag ska göra hjälp mig.
En orolig tjej

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
När jag läser ditt brev tänker jag att du skulle behöva prata med någon, behöva få mer hjälp och stöd.
Du skriver att du har ADD, vilket gör att jag tänker att du har gått igenom en utredning, och efter den fått viss hjälp med att handskas med koncentrationsproblemen. Det är jättebra. Men många som har den diagnosen, kan också ha svårigheter att handskas med mer än så t ex stress, vissa intryck och känslor, att vara i vissa sammanhang… Att då ha föräldrar som bråkar - och dessutom ha det tufft i relationen till nära och kära -  kan göra det extra knepigt.
Jag tänker att det vore bra om du tog kontakt med det ställe där du blev utredd. Be att få träffa din behandlare (läkare eller psykolog) och berätta om hur du mår och hur det är för dig.
Det låter som att du skulle behöva mer stöd, både med att hantera kropp och känslor, men kanske också kunna samtala rent allmänt om det som händer i livet för dig just nu.
Och kanske är det läge att prata med en läkare angående medicin… Om du inte har kvar den kontakten, så tycker jag att du ska prata med dina föräldrar och kontakta BUP.
Det är viktigt att du tar din oro på allvar och söker hjälp så snart som möjligt. Innan din kropp tar mer skada.
Lycka till!