Tänker jämt på allt farligt som kan hända
Jag tror att jag har ångest. Mitt liv går ut på att gå till skolan och tänka på allt farligt som kan hända. Jag planerar min begravning, för jag vet ju aldrig när jag kommer dö. Alla i min omgivning tycker att jag är galen som gör det vid 16 års ålder. Jag gör det för att jag har ett kontrollbehov, även fast jag är död vill jag inte ha orangea blommor & en röd gravsten. Att läsa om alla hemska saker som händer i världen har orsakat det. Oskyldiga människor mördas, och det kan vara jag en dag. Jag vet inte om jag vill dö, jag tänker bara att om det händer så händer det. Sedan har jag en extrem mörkrädsla. På en skala från 1-10 är jag 9. Den har inte kommit för att jag kollat på skräckfilm, det skulle jag aldrig göra. Jag kan inte slappna av i mörker för jag tänker att det finns någon som vill mig illa och kommer hoppa fram. Det kan ju faktiskt stå någon där i mörkret som tittar på mig. Att gå ut med min stora svarta hund & föräldrar gör mig inte mindre rädd. Ingen kan göra mig mindre rädd. Det påverkar mitt liv. Jag har ångest över att onda saker kan hända mig. En dag kommer det liksom vara jag, och då kommer jag inte få barnen jag drömmer om och en trevlig man. Jag vet inte vad jag ska göra... Mina föräldrar har inget svar, det har dem aldrig.
Ångest-tjejen

BUP svarar:
Hej Tjejen och tack för ditt brev!
Det låter som du har det riktigt besvärligt, med rädslor som styr nästan hela din vakna tid. Så behöver det inte vara. Det går absolut att få hjälp och verktyg att hantera obehagliga, påträngande tankar och känslor.
Dina föräldrar har inget svar på varför det är som det är, säger du - och så kan det faktiskt vara. Det är inte säkert att man alltid kan ta reda på orsaken till ett bekymmer.
Men om man kan få hjälp så att det att bli mindre plågsamt och begränsande så kanske det egentligen inte spelar så stor roll? Jag föreställer mig att det känns befriande bara att slippa plågan.
Jag tycker du ska be dina föräldrar att hjälpa dig så att du får komma till BUP. Vi träffar många barn och unga som har olika slags rädslor. Det finns flera bra behandlingsmetoder i dag som är till stor hjälp för människor - som likt dig - har rädslor och ångest av olika slag.
Jag tycker inte att du ska vänta längre. Ditt liv kan bli så mycket bättre och lättare att leva. Tro mig.
Snorkel är en jättefin hemsida där du kan få råd, tips och information om olika slags rädslor. Kan vara värt att titta in där, tycker jag.
Var rädd om dig och varmt lycka till!