Hur ska jag ändra på mig själv?
Jag har dåligt självförtroende & självkänsla. Jag älskar inte mig själv, jag älskar inte någon annan. Jag vågar inte prata med någon om mina problem, mina föräldrar förstår inte. När jag började gymnasiet tänkte jag att jag skulle bli utåtriktad & skaffa vänner. Det går inte, det går bara inte. Jag vill inte att någon ska kolla på mig. Muntliga presentationer gör mig illamående, där ska jag stå när alla tittar på. Hur ska jag göra för att ändra på mig själv? Det finns inte något mer jag vill än att bli en tjej med äkta kompisar. Jag vill få min första bästa vän.
Den misslyckade tjejen

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Ditt korta lilla brev väcker många tankar hos mig och jag blir klart berörd av det!
Jag önskar jag kunde smyga in i ditt huvud och din själ och få dig att älska dig själv. För du är Så-Himla-Bra. Precis som du är. Du är värd att tyckas om och älskas, precis som du är, för alla saker du är bra på, för alla saker du är sämre på, för alla saker du behöver öva på för att bli bättre, för alla saker du behöver öva på att vänja dig av med.
För det är ju så med oss alla. Alla vi människor har ju olika egenskaper och egenheter. Och man är bra på vissa saker och har svårare för annat. Och det är just de där egenskaperna och egenheterna som gör dig till den unika, fina, person du är.
Det här med att ändra sig är inte så lätt. Vissa saker kan man såklart jobba på. Vissa beteenden kan man förändra. Men mycket av det vi gör och hur vi är, hänger ju ihop med hur vi är som personer. Vissa drag har vi från det att vi föds och de är svårare att ändra på.
Att du över en natt skulle gå från att vara lite mer inåtvänd till att bli superutåtriktad är ju inte så troligt. Det är antagligen ett drag hos dig som finns där sedan du föddes. Men det finns ju sätt att – med övning och träning - bli lite bättre på att ta kontakt med andra, på att prata med andra, på att prata inför andra, på att få kompisar och behålla dem.
Vad man kan jobba på för att ändra och vad man kan jobba på för att acceptera, är något jag tänker att du skulle behöva prata med någon om. För man kan verkligen behöva hjälp att bena upp vad som är vad.
Och det finns hjälp att få för att hitta sätt att öva på de saker du vill bli bättre på! Det finns hjälp att få för att bättre kunna hantera till exempel muntliga presentationer (du är lååångt ifrån ensam om att tycka det är jobbigt!!!).
Jag skulle rekommendera dig att så snart som möjligt prata med någon vuxen som du har förtroende för. Dina föräldrar i första hand, men om inte det går så kanske skolkuratorn?
Eller någon kurator på UMO? Om det känns jobbigt med just ”pratandet”, så kanske du kan skriva ihop dina funderingar i ett brev… eller kanske visa det (tydliga och välskrivna) brev du skrivit hit, och låta det vara början på ett samtal!
Önskar dig lycka till!