Allt gör ont
Hej jag tror jag är bipolär. Jag har perioder då jag är i eufori och är otroligt produktiv, och sen utan anledning tappar jag all livslust och får ångest över allt när nattens mörker faller. Jag har genetiskt anlag för det. Vad ska jag göra? Allt gör ont. Känns som att jag håller på att bryta ihop men vill inte söka hjälp då jag inte vill vara till last för någon.
Sid V.

BUP svarar:
Hej Sid V!
Låt mig först säga att humörsvängningar inte nödvändigtvis  betyder att du har bipolär sjukdom. Det är alltid en hel del olika faktorer och omständigheter man väger in när man ställer en sådan diagnos. Inte ens ett "genetiskt anlag" som du nämner är avgörande; du har kanske läst om att generna samverkar med omgivningen och inte enskilt bestämmer hur man utvecklas.
Viktigast är att du ska få hjälp, för att du mår inte bra.
Jag tycker definitivt att du ska vända dig till BUP. Eftersom du är 16 år kan du ringa själv, även om man senare antagligen kommer att ta upp frågan med dig att dina föräldrar ska vara med i någon del av kontakten.
Men du ska genast lämna den tanken att inte söka hjälp för att du inte vill vara någon till last. Jag vet att många tänker så - man vill  "trolla bort" sina svårigheter av just den anledningen. Eller så tror man att man borde lösa dem själv.
Men det är naturligt att man inte alltid kan ta itu med allt på egen hand. Och problemen blir synliga för andra när de blir större och svårare att handskas med.
Jag tycker att det allra bästa vore om du redan nu kunde tala öppet med dina föräldrar om hur du mår, och att ni tillsammans skulle söka hjälp på BUP.
Det finns en möjlighet att du underskattar dina föräldrars förmåga att ta emot dina besvär på ett bra sätt. De är ju vuxna och har livserfarenhet och kan säkert ta ansvar för dig.
Men - som sagt - om du ändå tvivlar, kan du själv ringa till BUP.
Gör det nu! - du vinner ingenting på att förhala och fortsatt må dåligt.