Min kurator har dragit in soc
Jag har gått på bup under ett långt tag och min kurator har dragit in Soc nu för tydligen är jag en alkis enligt henne(hon har inte sagt ett skit om detta till mig), och jag undrar om detta ens är lagligt?
Hon har frågat mig om jag dricker, jag svarade ja. Hon frågade sedan hur ofta och hur mycket och jag svarade som det är, jag dricker på helger med kompisar, ibland blir det vardagar när det finns sprit över och vi känner för det (hänt 1-2ggr). När det då är fest dricker jag bara nån grogg. kanske 4st. det är allt. Hon har inte diskuterat något mer med mig om detta, och har inte ens berättat om anmälan till soc som jag fick veta av ifrån min pappa.
För det första har hon väl tystnadsplikt? Och för det andra måste hon väl berätta om detta för mig innan hon går iväg och anklagar mig för att vara en alkoholist?
Jävligt förbannad 'alkis'

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår att du är arg. När viktiga saker händer runt omkring en vill man ju bli informerad om vad som är på gång. Det har man rätt till som patient på BUP, oavsett vad det gäller.
På BUP ställer vi ofta frågor kring alkohol och droger, eftersom vi vet att de påverkar hur man mår och ökar risken för att hamna i svåra situationer. Vi vet att många unga dricker och det oroar oss extra när vi får höra om upprepat alkoholdrickande.
Ibland kan den oron leda till att vi kontaktar socialtjänsten genom en orosanmälan, för att få deras hjälp. När ett barn eller ungdom riskerar att fara illa, så är vi skyldiga att göra en orosanmälan.
Att socialtjänsten kopplas in är inte menat som en anklagelse, utan de kopplas in för att de har lite andra sätt och möjligheter att hjälpa till.
Det är jättetråkigt att du inte blivit informerad utan mest känner dig anklagad. Så vill vi inte att det ska bli!
Därför är det viktigt att du tar upp hur det blev för dig, med din kurator. Det bästa är ju om kuratorn kan svara på dina frågor om varför det blev som det blev. Ibland gör vi fel. Då är det viktigt att vi får en chans att rätta till, om det är möjligt!