Mamma och jag bråkar konstant
Hej, jag är en snart 15 årig tjej som har ett jätte jobbigt problem som jag mår dåligt över varje dag och det är att Jag och min mamma har bråkat nu konstant i snart ett halvår och vi bråkar om exakt allt, från min attityd till provet i skolan,
Jag känner press hela tiden hemma att jag alltid måste vara bäst, och jag har slutat visa henne mina prov och slutat berätta saker för henne, ex om jag har fått C på ett prov känns det som att hon skulle bli besviken för om hon får höra att mina kompisar fått A,
Jag kan inte prata med henne, och har alltid haft svårt, vi kan inte kommunicera med varandra, flera gånger har jag vart nära på att flytta till min pappa, men då börjar hon berätta att jag inte uppskattar saker hon gör och att pappa inte betalar ex mitt ridläger, men att inte ens kunna prata med henne längre är jättejobbigt och hon tycker också det men vi har försökt lösa det genom att prata men en dagen igen bråkar vi om något nytt, det är verkligen hela tiden och jag känner att jag vill bara ha min mamma som jag kan prata med
Elin

BUP svarar:
Hej Elin!
Tack för ditt brev! Du berättar om hur dåligt du mår över att du och din mamma bråkar varje dag. Du vill ha en mamma som du kan prata med.
Jag får intryck av att du haft en mer konfliktfri relation till din mamma tidigare och att du då lättare kunnat prata med henne. Du låter olycklig över att det är så här bråkigt nu och kanske är din mamma det också. Det är beundransvärt att ni båda verkligen försökt att reda ut bråken. Det visar ju att ni båda vill ha det lite bättre tillsammans.
I tonåren utvecklas man från att vara barn till att bli en vuxen person och det innebär att man måste frigöra sig från föräldrarna så att man kan tänka och handla mer självständigt. Det kan vara en besvärlig process både för ungdomar och föräldrar och det är vanligt med konflikter och bråk.
Din mamma är liksom du själv inne i en frigörelseprocess där hon successivt ska vänja sig vid att du bestämmer mer över dig själv. Du är inte längre hennes lilla barn som hon har totalt ansvar för och kontroll över. Det är emellertid inte alltid så lätt för föräldrar att våga lita på att tonåringen verkligen klarar av att ta mer ansvar för sig själv.
Den här ömsesidiga frigörelseprocessen kan vara lättare eller svårare att ta sig igenom för både ungdomar och föräldrar. Om du och din mamma fastnar i bråk med varandra som ni inte tar er igenom och som du mår dåligt av så tycker jag att ni kan försöka skaffa hjälp för det. Dels kan ni tillsammans försöka få hjälp på BUP dels kan ni höra med Familjerådgivningen om de kan erbjuda er familjesamtal för att ni ska kunna nå varandra bättre. Du kan också gå in på tjejzonen, www.tjejzonen för att få stöd där.
Lycka till!