Jag har sån livsångest!
Jag har sån livsångest. Ångest över livet i allmänhet.
Jag ska fylla 18 om någon månad,  går i gymnasiet, tränar, har det bra hemma... Ja allt man borde. Nej men. Jag har sån ångest och oroar mig hela tiden över det mesta. Över skolan, framtiden, baktiden... Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Alla tankar får mig att må så dåligt vilket jag gjort en längre tid. Jag kan bli aaldeles illamående. Borde jag söka hjälp eller är det bara vanlig tonårsnoja som alla säger?
nyckelpigan

BUP svarar:
Hej Nyckelpigan, och tack för ditt brev!
Att hamna i ett ”träsk” av oro och ångest är jättejobbigt, oavsett om det är en ”vanlig tonårsnoja” eller inte. Det här är inget ovanligt. Många av oss kan hamna i detta någon gång i livet. Men det går att komma ur det… vissa klarar det själva, men de flesta behöver hjälp på traven. Och det finns hjälp att få, och det finns verktyg man kan lära sig.
Jag tycker att du ska försöka se till att få hjälp. Du är strax 18, och därmed blir inte BUP aktuellt. Men här kommer några förslag:
- Vissa vårdcentraler har kuratorer och psykologer. Kolla med din!- Skolkuratorn på din skola kan säkert hjälpa dig, eller remittera dig vidare till annat ställe! Eller kanske skolsköterskan?- En kurator på UMO?- Vissa kommuner har en mottagning för Unga Vuxna – kolla!- Om man har råd, kan man även gå privat. På vissa orter finns psykologutbildning, och då händer det att studenter tar emot, vilket kan bli billigare.
Men så finns det ju saker du kan göra själv, som faktiskt kan påverka ångesten och de jobbiga tankarna.
Oro och ångest är tätt förknippade med de tankar vi har. Tankarna, som ofta är negativt laddade, spinner igång och ”smittar av sig” på känslor (som ofta är ledsenhet, skämsighet), vilket i sin tur kan leda till att man börjar handla/göra allt mindre, dvs man börjar undvika situationer…
Så det enklaste när man jobbar med ångest, tro det eller ej, det är att börja med görandet. Handlandet. För gör man ”bra” saker, så smittar det av sig på både känslor och tankar.
Och en sak är viktig att komma ihåg: Tankar är tankar. Tankar är INTE sanningen. (du har väl märkt hur dina tankar kan skifta, trots att situationen är oförändrad eller likadan?)
Så, vad kan du göra? De här nedanstående punkterna kanske låter fåniga, men det finns mycket forskning som säger att de är grundläggande för att lätta på ångest.
- Äta bra och regelbundet (är man hungrig och ”låg” på energi, så kan man känna sig deppig)
- Se till att sova bra, och tillräckligt många timmar. Ostört. (har man inte sovit bra, så påverkar det också vårt mående)-  Röra på sig fysiskt, träna! (det skriver du att du gör – bra!!)- Se till att göra sådant som man mår bra av; någon hobby, hänga med kompisar som tycker om en, leka med husdjuret….sådant som gör en avslappnad, glad och ”lugn i magen”.
Jag tror du fattar ungefär…?
Jag bifogar lite mer info om oro och ångest, som jag hoppas blir till hjälp för dig!
Och du, bra att du skrev hit! För jag är övertygad om att om du tar tag i din oro/ångest nu, så kommer du snart att hitta sätt att hantera den, som kommer göra livet lättare för dig.
Lycka till!