Mina känslor går i berg och dalbanor
Hej!
Jag har sedan barnsben varit en väldigt känslosam person. Men sedan ungefär 2012 har jag börjat bete mig på ett sätt som inte är likt mig. Mina känslor går som i berg och dal banor och jag har väldigt svårt att hantera de.
Jag visade symptom på Borderline, och pratade med en kurator om det (trots att jag har väldigt svårt för att hantera folk och lita på dem) och hon sa att jag inte kan få Borderline när jag e 15.
Men sen kom det fram att jag kan va Bipolär (detta var inget kuratorn sa dock) och jag känner igen mig i 90% av syptomen. Men jag vågar inte kontakta någon, prata med mina föräldrar om det (eller i huvud taget låta dem veta) eller gå på utredning.
Vad ska jag göra?
Den som inte vet vad hon ska göra

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du berättar så insiktfullt om att du alltid varit en känslosam person men att du under senare år haft svårt att hantera dina känslor, eftersom de gått som i berg och dalbanor. Jag förstår det som att dina känslor svänger väldigt från nedstämdhet eller ilska till upprymdhet. Sedan kom du på något sätt fram till att du kan vara Bipolär och du undrar vad du då ska göra.
Det är inte möjligt för mig, att säga om du har en viss diagnos eller inte, eftersom det alltid måste göras en ordentlig utredning innan diagnos ställs. Jag tänker så här, att det viktigaste för dig i nuläget ändå är, att du får hjälp med det som är kämpigt för dig. Jag har förstått att det är, hur du ska kunna leva med mycket starka känslor, som går upp och ned.
Jag tycker att du ska försöka prata med dina föräldrar om dina problem. Det troliga är att de också märkt av dina humörsvängningar och att det underlättar för er alla om ni kan prata mer öppet om det. Det viktiga är sedan inte att få en diagnos utan att du får hjälp med de problem du har med känslohanteringen. Jag föreslår att du ber dina föräldrar att ringa BUP för att försöka få en tid till dig. Där är de vana vid liknande svårigheter och där kan du få bra stöd och hjälp.
Om du inte kan tänka dig att prata med dina föräldrar så tycker jag att du ska göra ett nytt försök med skolkuratorn och den här gången i första hand söka hjälp för dina känslosvängningar.
Det finns hjälp att få och den är du värd att få!
Lycka till!