Dom flesta kallar mig annorlunda och konstig
Hej. Jag är 12 och vet inte vad det är för fel med mig. Dom flesta kallar mig 'annorlunda' och 'konstig'.  Men inte på ett bra sätt. Det blir bara obekvämt att ens visa mitt ansikte ute längre.
Jag brukade vara glad och lycklig, nu tynger allt ner mig. Jag spenderar den mesta av min tid inne på mitt rum. Där är jag ganska glad. Jag kan få göra nästan vad jag vill. Jag tittar på väldigt mycket film och serier, då det är det ända som får mig att må bra. Det blir som en helt annan värld, borta från dom som kallar mig saker.
Mitt liv verkar ju rätt bra, jag får mat varje dag, och mina föräldrar är tillsammans. Detta är också en av dom saker som får mig att må dåligt, jag har allt, men ÄNDÅ mår jag inte bra.
Varje gång vi pratar om idoler i skolan, så kanske någon pratar om Clara Henry, men när jag nämner personer som Kurt Cobain, så tittar alla på mig konstigt och undrar vem det är. Och när jag berättar så kollar dom bara ännu konstigare på mig och går där ifrån.
Denna så kallade "mobbning" togs aldrig upp av lärarna. Och jag vågar inte prata om det hemma. Det har troligt vis också ledigt till drömmar jag haft där jag dödar personer jag tycker om och dom i min klass. Jag vill inte att mina drömmar ska ta över min värld, eller att folk ska titta på mig konstigt. Vad gör jag?
Vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver så fint om hur jobbigt det är att känna sig utanför. Hur många frågor som väcks i ens eget huvud om vad det är som är fel. Och hur ensamt det blir att hantera alla de där tankarna på egen hand. Bra att du hör av dig!
Många mår dåligt, trots att det kanske inte finns någon uppenbar anledning. Som du skriver, du har positiva saker omkring dig. Att det finns positiva saker betyder inte att man inte kan må dåligt ändå. Det är en feltolkning som bara leder till skamsenhet, så släpp det.
Att känna sig ensam och utsatt av jämnåriga är jättejobbigt och att lärarna inte förstått hur det blir för dig är jättetråkigt. Hur du upplever din situation räcker för att motivera att det behövs en förändring.
Det är viktigt att ha stunder då man mår bra och kan känna sig lugn och trygg. För dig är det på egen hand med en film. Fortsätt göra sådant du mår bra av!
Det brukar dock inte räcka att bara göra saker på egen hand för att må bra. Man behöver även få vara tillsammans med någon annan/några andra där man kan vara sig själv, känna sig behövd och omtyckt. Annars blir det lätt för ensamt.
Tänk om det är så att det inte är något som är konstigt med dig, utan bara så att du omges av personer som inte förstår dig? Det låter som att du har lite andra intressen än de i din klass.
I ett annat sammanhang kanske du inte skulle sticka ut på samma sätt. Alla behöver få vara i ett sammanhang med personer man gillar och som accepterar oss för de vi är. Många unga hittar sådana sammanhang på nätet. Kanske kan du via nätet hitta filmintresserade eller andra med samma favoritserie att höras med?
Du skriver att du kan drömma våldsamma drömmar. Dessa drömmar kan ju, som du så klokt skriver, hänga ihop med det du blir utsatt för. Många som känner sig utsatta fantiserar om att skada eller kanske till och med döda. Kanske för att man känner sådan maktlöshet i vardagen så har man ett behov av makt och kontroll i drömmen.
Trots att det bara är drömmar eller tankar, så känns de ofta skrämmande. De är ett tecken på att du är i en situation som du inte mår bra av. Det är viktigt att det blir en förändring, så att du slipper dessa jobbiga drömmar.
För att få till en förändring krävs det att vuxna omkring dig får upp ögonen för hur du mår. Det bästa är om du kan hitta ett sätt att prata med dina föräldrar så att ni tillsammans kan prata om vad som vore bra att göra. Kanske kan du visa dem detta mejl?
På skolan finns annars en kurator som är till för att hjälpa till med hur elever mår. Att ta kontakt med den personen är också ett bra alternativ.
Känner du att du har behov av att bolla vidare med någon vuxen där du kan vara fortsatt anonym rekommenderar jag att du kollar in BRIS hemsida.
Det kan låta klyschigt, men kom ihåg att du är värd att må bra precis som du är!