Har jag nån sjukdom?
Hej Bup. Jag är en tjej som inte orkar längre. Alla är dumma, ingen bryr sig om mig, alla missförstår mig! Hela tiden! Hatar mitt liv vill bara dö vill aldrig komma tillbaka! Jag vill bara förklara alltid rätt ut men det går inte. Vad ska jag göra.. Har ingen och prata med.. Skärde mig hella tiden förut men vi har så mycket bad så jag sluta.. Jag få ätstörningar/anorexia vill inte äta! Mår bara illa. Vill bara spy allt jag äter! Jag vill bara säga allting men det går bara inte!.. Snälla har jag nån sjukdom eller nåt?.. Snälla! Bup hjälp mig vad ska jag göra! ..
orkar inte..

BUP svarar:
Hej!
När jag läser dina rader förstår jag hur ledsen och förtvivlad du är. Du frågar om du har någon sjukdom och det kan jag naturligtvis inte svara på. Men jag ser och hör att du mår så dåligt att du absolut behöver få hjälp. Du måste tala med någon som förstår dig.
När du säger att ingen förstår dig vet jag inte vilka du menar. Tänker du på dina föräldrar i första hand? Jag antar det, för så brukar det vara när ett barn eller ungdom känner som du. Och då måste det finnas andra vuxna som man kan vända sig till.
Har du försökt att tala med kuratorn eller med sjuksköterskan i skolan? Har du en lärare som du har förtroende för och kan berätta för?
Du måste ändå vara en tjej med mycket energi och viljestyrka eftersom du kunde sluta skära dig. Det är en bra början. Men det är mindre bra att du nu är på väg in i en ätstörning. Och du kan inte heller fortsätta att bara "hata ditt liv". Du ska ha ett liv som du vill leva.
Mitt råd till dig är att du omgående vänder dig till någon av de personer jag föreslog.
Eller så kan du ta kontakt med tjejzonen.se och börja chatta med dem så att det framkommer lite mer detaljer om din livssituation. Då får du mer vägledning.
Att vända sig till BUP är också ett alternativ. Jag vet inte hur gammal du är. Om du är under 14-15 år kommer de antagligen att vilja att dina föräldrar ringer dit. Men om du är kring 15 år eller äldre kan du ringa själv och beställa tid.
Det allra viktigaste är att du får kontakt med någon som lyssnar och förstår dig.
Jag tycker det är mycket allvarlig att du har så många problem. Det behöver inte bero på någon sjukdom. Många, många ungdomar har svårhanterliga problem och konflikter i sitt liv utan vara sjuka på något sätt.
Dina problem ska lösas, så gör som jag föreslår här ovan och gör det nu - direkt!