Det finns ett hot mot mig
Hej! jag har en massa självmordstankar och vet inte vad jag ska göra, jag skär mig oxå, och allt började när jag gick i fyran då kom min första tanke på självmord, och hade inte min mamma kommit hem den dagen så hade jag inte levt idag. Det är så jobbigt för mig att leva, och jag frågar mig själv om det är värt för mig att leva, vad ska jag göra i denna världen, vad finns här för mig? Den frågan ställer jag mig själv minst 5 gånger om dagen. Jag har ingen aning om vad mitt liv är menat att gå ut på, är det menat att jag ska sitta på en toa och skära sönder mina armar? och sen till slut ta självmord. För jag kommer inte på en annan andledning för mig att leva, och om det är vad mitt liv ska gå ut på, så kan jag lika väl gå bort nu.
Mina vänner vet om att jag skär mig det vet min familj oxå, och alla gör allt för att hjälpa mig. Men ingen vet om mina självmordstankar, och jag vill inte att nån av dom ska få veta. Jag vill ha hjälp med detta så fort som möjligt. Jag avskiljer mig mer och mer fån alla för jag har sånna här tankar. Jag vill ju inte avskilja mig från dom men jag måste för att ingen ska bli skadad i fall jag skulle ta självmord...men sen så finns det vissa andledningar till dessa tankar som har kommit nyligen (1år sedan). Och det är ett hot det fnns en person som har jagat mig i över 1 år och vill döda mig, även jag inte gjort nått fel.
Dessa hot är en stor andledning till att jag vill ta mitt liv för att dom vill misshandla mig eller döda mig nått utav det vill dom så kan lika bra ta livet av mig så hjälp mig....
och det är jobbigt hemma med mamma och i skolan är det fett med problem, och sen min bästa vän har dött och jag klarar inget mer, inget stämmer utan hon
angel

BUP svarar:
Hej Angel!
Jag läste ditt mejl med ökande oro för dig. Du har det jättesvårt nu i ditt liv och du måste få hjälp direkt - det råder ingen tvekan om. Det finns så mycket i ditt mejl att det svårt att veta vad jag ska börja med.
Du har ett självskadebeteende och du har dystra självmordstankar. Men du skriver också att din familj gör allt för att hjälpa dig. Är det inte ett uttryck för att de älskar dig, att du är viktig för dem och de skulle vara jätteledsna om du inte fanns till? Du kan inte "avskilja dig" från dem utan att de inte blir urledsna om du "försvinner".
Mitt första svar är alltså att du ska leva för du är viktig och du är älskad av dina nära och kära!  Trots att det kan vara jobbigt med mamma och fett mycket problem  i skolan är du en betydelsefull person. Det utläser jag av dina rader - innerst inne vet du det själv.
Men sedan skriver du också om något oerhört allvarligt: du är utsatt för hot, en person jagar dig och vill döda dig och det har pågått sedan över ett år tillbaka. Och du tillägger att det är det som aktualiserar dina självmordstankar.
På denna punkt vill jag vara extremt tydlig: - Du måste omedelbart ta kontakt  med någon vuxen om hotet!
Självklart är det i första hand dina föräldrar som ska få veta det och göra en polisanmälan. Men om du inte litar på att dina föräldrar kommer att kunna hantera detta på ett bra sätt, då måste du omedelbart gå till kuratorn eller skolsköterskan eller berätta för en lärare som du litar på. Detta måste tas på det största allvar!!
Det händer tyvärr inte sällan att man inte vågar anmäla ett hot för man är rädd för att det bara blir värre. Men du måste få skydd och hoten måste upphöra - det här är omöjligt för dig att bära och lösa själv. Målet med hot är ju alltid att förstöra någon annans liv - du ska inte tillåta att det händer.
Det jag säger nu är att du måste ta det första steget till att få slut på din utsatthet utav att någon (vem det nu än är) hotar dig och du tror vill döda dig. Kuratorn/skolsköterskan/lärare kan också hjälpa till med att göra en polisanmälan..
Eftersom du kopplar dina självmordstankar till det här hotet så hoppas jag att de också avtar och så småningom försvinner i och med att du får hjälp. Men dina föräldrar måste så klart få veta. Du skriver i ditt mejl att du vill få hjälp också med självmordstankarna och det blir enbart möjligt om de får veta det!
Men dessutom måste du få hjälp med att sluta skada dig. Jag vet inte vad det innebär att - som du skriver - din familj gör allt för att hjälpa dig. Du kanske har kontakt med BUP. I så fall  måste också de på BUP känna till alla delar av dina problem - inklusive hotet och självmordstankarna.
Om jag tar fel och du inte har kontakt med BUP så tycker jag att ni ska ta en kontakt.
Och tills dess att du får hjälp med dessa problem och du någon gång känner dig alldeles förtvivlad,så kan du gå in på självmordsupplysningen.se och chatta med någon där.
En annan nätsida där du kan få stöd och vägledning är shedo.se. Även bris.se kan ge dig värdefull information.
Ge inte upp även om det är är jättekämpigt. Följ mina råd, det finns hjälp att få!